تولید محتوای آموزش شیمی با کمک هوش مصنوعی یک مرور روایتی بر چالشها و چشماندازها |
کد مقاله : 1001-CHEMCONF7 (R2) |
نویسندگان |
رحیم کریمی * گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران |
چکیده مقاله |
ورود هوش مصنوعی مولد به عرصه آموزش، الگوهای سنتی تولید و ارائه محتوا را به چالش کشیده و فرصتهای تازهای برای یادگیری فراهم کرده است. رشته شیمی با مفاهیم انتزاعی و پیچیدگیهای بصری خود، یکی از حوزههایی است که میتواند بیشترین بهره را از این فناوری ببرد. پژوهش حاضر با روش مرور روایتی به بررسی چالشها و چشماندازهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش شیمی پرداخته و بر پرسش اصلی تمرکز دارد که چگونه میتوان محتوای آموزشی شیمی را به کمک این فناوری به گونهای طراحی کرد که سه مؤلفه دقت علمی، قابلیت درک برای دانشآموزان و تعاملپذیری آموزشی به طور همزمان تأمین شوند. یافتهها نشان میدهد که هوش مصنوعی توان بالایی در شخصیسازی یادگیری، تولید محتوای متنوع و ارائه بازخورد فوری دارد؛ اما در عین حال با محدودیتهایی چون توهم یا ارائه اطلاعات نادرست، ضعف در استدلال چندمرحلهای و فقدان درک عمیق آموزشی روبهرو است. بررسی منابع بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ حاکی از آن است که راهکار مؤثر، استفاده از رویکرد انسان-در-حلقه (Human-in-the-Loop) است؛ مدلی که در آن، معلم و طراح آموزشی نقش اصلی را ایفا کرده و هوش مصنوعی تنها بهعنوان ابزار توانمندساز عمل میکند. این پژوهش با ارائه چارچوبی منسجم و تلفیق یافتههای پیشین، الزامات فنی و آموزشی لازم برای توسعه نسل آینده ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش شیمی را تبیین میکند و مسیرهای جدیدی را برای تحقیقات آتی در این حوزه نشان میدهد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، هوش مصنوعی مولد، تولید محتوا، چالشهای آموزشی، یادگیری شخصیسازیشده |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |