نوآوری آموزشی با استفاده از مواد شیمیایی دست‌ساز: تأثیر بر مشارکت و پیشرفت دانش‌آموزان
کد مقاله : 1004-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
سعیده کمالی نهاد *
عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان
چکیده مقاله
این مرور به‌صورت مدون تأثیر استفاده از مواد دست‌ساز را بر انگیزه و عملکرد دانش‌آموزان در آموزش خصوصا آموزش علوم بررسی می‌کند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از مرور مدون متون علمی با اتکا به دستورالعمل‌های PRISMA (موارد ترجیحی گزارش‌دهی مرورها و فراتحلیل‌ها) استفاده شده، ۲۳ مقاله پژوهشی منتشرشده بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳ در مجلات معتبر را مورد بررسی قرار داده است. این مقالات از پایگاه‌های الکترونیکی متعدد، از جمله Web of Science، Scopus، Google Scholar و ERIC، با استفاده از کلیدواژه‌ها و موضوعات مرتبط با آموزش مبتنی بر مواد دست‌ساز، مانند مواد شیمیایی دست‌ساز، انگیزه دانش‌آموزان، اسیدها، بازها، واکنش صابونی‌شدن و ترموشیمی، جمع‌آوری شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از مواد شیمیایی دست‌ساز می‌تواند یادگیری عملی، مشارکت و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان را در درس شیمی تقویت کند. داده‌های گردآوری‌شده با روش تحلیل اسناد مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. نتایج حاکی از آن است که کاربرد مواد شیمیایی دست‌ساز موجب افزایش انگیزه و بهبود عملکرد دانش‌آموزان در درس شیمی می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهند که این مواد، جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای تجهیزات و مواد استاندارد آزمایشگاهی هستند، به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند و به‌ویژه در محیط‌هایی با منابع محدود، یادگیری عمیق‌تری را ترویج می‌دهند. با این‌حال، این مطالعه برخی خلاها را نیز شناسایی کرده است؛ از جمله نیاز به تحقیقات بیشتر درباره آثار بلندمدت و سنجش میزان آمادگی معلمان. همچنین تأکید می‌شود که برنامه‌ریزان آموزشی برای گنجاندن مواد دست‌ساز در برنامه‌های درسی حمایت لازم را فراهم کنند تا نتایج یادگیری دانش‌آموزان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، بهبود یابد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، دست‌سازه، نوآوری، یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر