ادغام کاربردهای ریاضی در آموزش شیمی با تأکید بر مسائل دنیای واقعی: راهکاری برای افزایش انگیزش و یادگیری عمیق در دانش‌آموزان
کد مقاله : 1005-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
آسیه ابراهیم زاده *، سعیده کمالی نهاد
دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
آموزش شیمی به‌عنوان پایه‌ای اساسی در ارتقای سواد علمی و توانمندسازی دانش‌آموزان برای مواجهه با چالش‌های پیچیده جهانی اهمیت بسزایی دارد. با این وجود، مفاهیم انتزاعی و دور از کاربردهای عملی، انگیزه و مشارکت یادگیرندگان را کاهش می‌دهد و ممکن است یادگیری عمیق را محدود کند. این پژوهش به بررسی چارچوبی آموزشی می‌پردازد که با تمرکز بر ادغام کاربردهای ریاضیاتی، مانند مدلسازی عددی، معادلات دیفرانسیل و تحلیل دادهها، در آموزش شیمی و حل مسائل واقعی دنیای امروز، یادگیری عمیق، تفکر انتقادی، خلاقیت و همکاری میان‌رشته‌ای دانش‌آموزان را ارتقاء می‌دهد. نتایج مبتنی بر مطالعات و شواهد تجربی نشان می‌دهد که اجرای یادگیری مسئله‌محور، مطالعات موردی و پروژه‌های عملی در این زمینه، علاوه‌بر بهبود فهم مفاهیم علمی، موجب افزایش انگیزش، توسعه مهارت‌های حل مسئله کاربردی و توانمندسازی فراگیران می‌شود. در نهایت، این رویکرد نوین آموزشی با تقویت هم‌راستایی آموزش شیمی با نیازهای علمی، فناوری و اجتماعی معاصر، زمینه‌ساز تحول پایدار و بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش خواهد بود.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی, کاربردهای ریاضی, مسائل دنیای واقعی, یادگیری مبتنی بر مسئله.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر