آموزش ترکیبات آلی در شیمی با استفاده از ترکیبات مؤثر گیاهان دارویی |
کد مقاله : 1011-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
شبنم عباسی * گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش عالی باید به گونهای باشد که فراگیران نه فقط دانش تخصصی، بلکه مهارتهای تطبیقپذیری، تفکر انتقادی و یادگیری مادامالعمر را کسب کنند تا بتوانند در محیطهای علمی و حرفهای پویا، توانایی حل مسئله را داشته باشند و به صورت نقادانه و موفق عمل کنند. شیمی آلی به دلیل گستردگی مفاهیم و تنوع ساختارها، همواره یکی از چالشهای اصلی در تدریس علوم شیمی است. استفاده از مثالهای واقعی و ملموس، بهویژه ترکیبات فعال موجود در گیاهان دارویی، میتواند فرآیند یادگیری را برای دانشآموزان و دانشجویان جذابتر و کاربردیتر سازد. این مقاله مروری به بررسی روشهای تلفیق آموزش شیمی آلی با نمونههای واقعی از ترکیبات مؤثر گیاهان دارویی پرداخته است و ساختار شیمیایی آنها را تحلیل و نقش آموزشی آنها را تبیین میکند. نتایج حاصل از این مطالعه، حاکی از این است که این رویکرد نه تنها درک مباحث مرتبط با شیمی آلی نظیر مفاهیم ساختار، گروههای عاملی و واکنشپذیری را آسانتر میکند، بلکه دانشآموزان را به آشنایی با جنبههای زیستمحیطی، دارویی و صنعتی شیمی آلی سوق میدهد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، شیمی آلی، فیتوشیمی، گیاهان دارویی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |