مروری بر کاربرد مدلسازی ریاضی در بهبود یادگیری واکنشهای زیستی و شیمیایی |
کد مقاله : 1012-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
شبنم عباسی *1، سعیده کمالی نهاد2، آسیه ابراهیم زاده3 1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 3گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
مدلسازی ریاضی یکی از ابزارهای کلیدی در علوم زیستی و شیمیایی است که امکان تحلیل دقیق، پیشبینی رفتار و بهینهسازی واکنشها را فراهم میسازد. مدلسازی ریاضی بهعنوان ابزاری قدرتمند در علوم زیستی و شیمی، امکان شبیهسازی و پیشبینی رفتار سیستمهای پیچیده را فراهم میآورد. در آموزش واکنشهای زیستی و شیمیایی، استفاده از مدلهای ریاضی علاوه بر افزایش دقت در فهم مفاهیم، موجب ارتقاء قدرت تحلیل و پیشبینی فراگیران میشود. این مقاله مروری به بررسی کاربردهای مدلسازی ریاضی در بهبود یادگیری این واکنشها میپردازد و نشان میدهد که چگونه به کمک مدلهای ریاضی میتوان درک عمیقتر و کاربردیتری از واکنشهای زیستی و شیمیایی حاصل نمود. بر اساس یافتههای حاصل از این مطالعه، استفاده از مدلسازی ریاضی به عنوان یک رویکرد آموزشی کارآمد، میتواند باعث تسهیل تغییرات در روشهای تدریس شده و فرصتهای یادگیری را برای دانشآموزان افزایش دهد. این فعالیتها به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای تحلیلی و حل مسئله را توسعه دهند و انگیزه آنها را برای بررسی ارتباط بین ریاضیات و زیستشناسی افزایش دهند. نتایج این مطالعه بر اهمیت ایجاد محیطهای یادگیری مشارکتی و بین رشتهای که از روشهای آموزشی نوآورانه برای تقویت یادگیری عمیقتر و مؤثرتر در هر دو حوزه استفاده میکنند، تأکید دارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، آموزش زیستشناسی، مدلسازی ریاضی، توسعه یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |