زیستتخریبپذیری: زمینه مناسب برای آموزش اصول شیمی سبز در دبیرستان |
کد مقاله : 1014-CHEMCONF7 (R2) |
نویسندگان |
معصومه قلخانی *، اکبر سروی سرمیدان سروی سرمیدان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
این مطالعه بر توسعه محتوای آموزشی برای معرفی مفهوم زیستتخریبپذیری و ارتباطش با شیمی سبز و محافظت از محیط زیست به دانشآموزان مقطع متوسطه دوم تمرکز دارد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است. ابتدا مفهوم زیست تخریبپذیری تعریف میشود. سپس تاریخچه توسعه مواد زیست تخریبپذیر مرور میشود و به تخریب زیستی و محصولات نهایی میپردازد. پس از آن زیست پلیمرها را معرفی میکند و خواص پلیمرهای زیست تخریبپذیر را بر میشمارد. در نهایت به بررسی چگونگی تعامل این مواد با عوامل محیطی (آب، اکسیژن، دیاکسید کربن) میپردازد و کاربردهای آنها را در پزشکی، بستهبندی مواد غذایی و تولید انرژی بررسی میکند. در گام بعدی، فرایند تخریب مواد زیستتخریبپذیر توسط عوامل مختلف (مانند رطوبت، میکروارگانیسمها و ماکروارگانیسمها) و همچنین بیضرر بودن محصولات نهایی برای محیطزیست تشریح میشود. علاوه بر این، به چالشها و محدودیتهای تولید مواد زیستتخریبپذیر در چارچوب اصول شیمی سبز میپردازد. طراحی این محتوا به صورتی است که کمک کند دانش آموزان به درک مفهومی عمیقتری از مفهوم پلیمر زیست تخریبپذیر دست یابند، اصول شیمی سبز را ترویج دهد و دانش آموزان را با فناوریهای سازگار با محیط زیست آشنا کند. |
کلیدواژه ها |
محتوای آموزشی، پلیمر زیستی، زیست تخریبپذیر، شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |