نقش فیلم‌ها و رسانه‌های دیداری در آموزش شیمی: فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها
کد مقاله : 1017-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
فاطمه اکتفا *1، زهرا احمدی بیداخویدی2
1عضو هیات علمی
2دانشجو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
آموزش شیمی، با توجه به ماهیت انتزاعی بسیاری از مفاهیم آن، همواره با چالش‌هایی در زمینه درک عمیق و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و دانشجویان روبرو بوده است. روش‌های سنتی تدریس، گاهی قادر به انتقال کامل عمق و هیجان نهفته در شیمی نیستند. در دنیای امروز، رسانه‌های دیداری و شنیداری، به ویژه فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، با توانایی خود در تصویرسازی مفاهیم انتزاعی، افزایش انگیزه، ارتباط شیمی با دنیای واقعی و تنوع بخشیدن به روش‌های تدریس، پتانسیل عظیمی برای غلبه بر این چالش‌ها و متحول ساختن فرآیند یادگیری شیمی دارند. این مقاله با بررسی جامع مطالعات و تجربیات علمی صورت‌گرفته، به تشریح اهمیت و مزایای استفاده از فیلم در آموزش شیمی می‌پردازد. همچنین، انواع فیلم‌های قابل استفاده، چالش‌های پیش رو در بکارگیری این ابزارها، و راهکارهای عملی برای استفاده مؤثر از آن‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. هدف نهایی، ارائه یک چشم‌انداز جامع از نقش محوری فیلم‌ها در ارتقای کیفیت و جذابیت آموزش شیمی است.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، فیلم آموزشی، یادگیری چندرسانه‌ای، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر