نقش فیلمها و رسانههای دیداری در آموزش شیمی: فرصتها، چالشها و راهکارها |
کد مقاله : 1017-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
فاطمه اکتفا *1، زهرا احمدی بیداخویدی2 1عضو هیات علمی 2دانشجو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
آموزش شیمی، با توجه به ماهیت انتزاعی بسیاری از مفاهیم آن، همواره با چالشهایی در زمینه درک عمیق و ایجاد انگیزه در دانشآموزان و دانشجویان روبرو بوده است. روشهای سنتی تدریس، گاهی قادر به انتقال کامل عمق و هیجان نهفته در شیمی نیستند. در دنیای امروز، رسانههای دیداری و شنیداری، به ویژه فیلمها و انیمیشنها، با توانایی خود در تصویرسازی مفاهیم انتزاعی، افزایش انگیزه، ارتباط شیمی با دنیای واقعی و تنوع بخشیدن به روشهای تدریس، پتانسیل عظیمی برای غلبه بر این چالشها و متحول ساختن فرآیند یادگیری شیمی دارند. این مقاله با بررسی جامع مطالعات و تجربیات علمی صورتگرفته، به تشریح اهمیت و مزایای استفاده از فیلم در آموزش شیمی میپردازد. همچنین، انواع فیلمهای قابل استفاده، چالشهای پیش رو در بکارگیری این ابزارها، و راهکارهای عملی برای استفاده مؤثر از آنها مورد بحث قرار میگیرد. هدف نهایی، ارائه یک چشمانداز جامع از نقش محوری فیلمها در ارتقای کیفیت و جذابیت آموزش شیمی است. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، فیلم آموزشی، یادگیری چندرسانهای، یادگیری فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |