بررسی خطاهای مفهومی عدد اکسایش در کتاب شیمی دبیرستان و اصلاح آن در چارچوب آموزش مبتنی بر تفکر علمی
کد مقاله : 1020-CHEMCONF7 (R2)
نویسندگان
فرزاد رشنو *
دبیر شیمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در فرآیند آموزش عدد اکسایش در کتاب شیمی دبیرستان، یکی از چالش‌های جدی، کج‌فهمی دانش‌آموزان در تفسیر صحیح این مفهوم در ترکیبات پیچیده مانند سولفونات‌ها، منگنات‌ها، نیتروترکیبات و کربوکسیلات‌هاست. این مطالعه با هدف شناسایی موارد رایج کج‌فهمی عدد اکسایش و ارائه راهکارهای اصلاحی، با تحلیل دقیق ترکیبات و مقایسه عدد اکسایش و بار رسمی، به بررسی عمیق ساختارهای چالش‌برانگیز پرداخته است. استفاده از گفت‌وگوهای تحلیلی میان معلم و دانش‌آموز و بررسی تجربیات کلاسی، بخش مهمی از این پژوهش را تشکیل می‌دهد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که استفاده از رویکرد تحلیلی، مقایسه‌ای و تصویری در تدریس مفاهیم عدد اکسایش، منجر به درک عمیق‌تر و کاهش خطاهای مفهومی در دانش‌آموزان می‌گردد. همچنین، بازنگری در شیوه‌های تدریس سنتی و طراحی فعالیت‌های آموزشی هدفمند، به‌ویژه برای نسل زد و آلفا، تأثیر مستقیم بر فهم مفاهیم بنیادین شیمی دارد. همچنین، با ارائه مروری جامع بر روش‌های نوین آموزشی و پیشنهادات کاربردی، این مطالعه می‌تواند راهنمایی مؤثر برای معلمان و پژوهشگران در مسیر بهبود آموزش شیمی و ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان باشد.
کلیدواژه ها
عدد اکسایش، آموزش شیمی، کج‌فهمی مفهومی، نسل زد و آلفا، ترکیبات چالش‌برانگیز، روش‌های نوین تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر