تدوین محتوای تخصصی شیمی برای رشته های فنی و حرفه ای |
کد مقاله : 1021-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
ریحانه خزائی * دبیر رسمی آموزش و پرورش استان قم |
چکیده مقاله |
محتوای کتابهای درسی شیمی در هنرستانهای فنیوحرفهای ایران اغلب بهصورت کلی طراحی شده و با نیازهای خاص رشتههای مختلف مانند گرافیک، طراحی دوخت، مکانیک، نساجی، پتروشیمی و کامپیوتر و... تطابق کافی را ندارد. این عدم انطباق باعث کاهش ارتباط مفاهیم شیمی با کاربردهای عملی و حرفهای موردنیاز دانشآموزان در این رشتهها میشود. از طرفی فقدان محتوای تخصصی و بومیشده، انگیزه یادگیری را کاهش و آمادگی دانشآموزان برای ورود به بازار کار را تحت تأثیر قرار میدهد. طراحی کتابهای درسی شیمی که متناسب با نیازهای هر رشته و با درنظرگرفتن ویژگیهای بومی و صنعتی باشد، ضرورتی انکارناپذیر برای بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهاست. در این مقاله تلاش شده تا ضرورت طراحی کتابهای تخصصی شیمی برای رشتههای هنرستانهای فنیوحرفهای با رویکرد بومیسازی، بهمنظور انطباق محتوا با نیازهای حرفهای و صنعتی هر رشته و تقویت ارتباط با فرهنگ و صنایع محلی ایران را اثبات نموده و با تحلیل نیازهای رشتههای مختلف هنرستان، پیشنهاد محتوای بومیشده شیمی متناسب با نیازهای حرفهای و صنعتی هر رشته، و ارائه مثالهای عملی برای طراحی کتابهای درسی تخصصی را ارائه دهد. این طراحی کتابهای تخصصی شیمی با رویکرد بومیسازی برای رشتههای هنرستانهای فنیوحرفهای، به بهبود یادگیری دانشآموزان از طریق ارائه محتوای مرتبط با نیازهای حرفهای و فرهنگی آنها منجر میشود. این رویکرد با افزایش انگیزه و درک بهتر مفاهیم شیمی، دانشآموزان را برای ورود به بازار کار و پاسخگویی به نیازهای صنایع محلی و حرفهای بهتر آماده میکند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، هنرستانهای فنیوحرفهای، کتابهای درسی تخصصی، بومیسازی آموزش ، یادگیری کاربردی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |