فلسفه و ماهیت علم در آموزش شیمی
کد مقاله : 1022-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
محمد نجف پور *
صنعتی اصفهان
چکیده مقاله
آموزش شیمی، به عنوان یک علم بنیادی که مفاهیم آن فهم سایر زمینه‌های علمی را چه در سطح پایه و چه در سطح کاربردی تسهیل می‌کند، نقشی حیاتی در زندگی روزمره و توسعه پایدار جوامع بشری ایفا می‌نمید. این علم، ماهیتی گسترده دارد که شامل مباحث نظری، مفهومی و محاسباتی می‌شود. با این حال، سال‌هاست که پژوهشگران حوزه آموزش شیمی بر این باورند که تمرکز صرف بر انتقال محتوای درسی و فرمول‌ها، تصویری ناقص و غیرپویا از این علم ارائه می‌دهد. برای تربیت شهروندانی آگاه که بتوانند در دنیای پیچیده امروز به صورت منطقی و مسئولانه عمل کنند، لازم است آموزش شیمی فراتر از محتوای صرف رفته و به فهم فرآیند تولید دانش و ارتباط آن با جامعه نیز بپردازد. همچنین یادگیری شیمی و فهم بهتر و شناخت کاربردی آن باعث می شود ذهن یادگیری آن بیهوده تلقی نشود از طرفی برای دانش آموزان باعث ایجاد علاقه و ایجاد استمرار در یادگیری می شود.
کلیدواژه ها
شیمی، فلسفه شیمی، آموزش شیمی، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر