آموزش شیمی در مسیر تاب آوری ملی: بستری برای پرورش کارآفرینان نوجوان در شرایط بحرانی
کد مقاله : 1025-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
سیده مرجان ایزدیار *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
امروزه تاب‌آوری ملی به‌عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار، در گرو آموزش‌های نوین و کارآمد به‌ویژه در علوم پایه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش شیمی در ارتقای تاب‌آوری ملی و پرورش مهارت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان در شرایط بحرانی و اضطرار انجام شد. در این مطالعه، با بهره‌گیری از رویکرد پروژه‌محور، دانش‌آموزان پایه یازدهم به فعالیت علمی در زمینه تهیه استر و تولید عطر پرداختند. این تجربه آموزشی، علاوه بر انتقال مفاهیم علمی همچون واکنش استری‌شدن و کاربردهای استرها، زمینه‌ای برای آشنایی با فرایندهای کارآفرینانه فراهم ساخت. روش پژوهش به صورت شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پرسشنامه‌های رضایت دانش‌آموزان طراحی گردید. داده‌ها از طریق آزمون آماری آنووا یک طرفه (one-way ANOVA ( با استفاده از نرم افزار اکسل بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات پس‌آزمون به شکل معناداری بالاتر از پیش‌آزمون است و این الگو به شکل معناداری موجب افزایش درک مفهومی، تقویت اعتمادبه‌نفس، ارتقا روحیه همکاری و رشد نگرش کارآفرینانه در دانش‌آموزان شده است. همچنین بررسی مالی پروژه بیانگر قابلیت ایجاد ارزش اقتصادی در کنار یادگیری علمی است. این الگو می‌تواند به‌عنوان مدلی نوین برای آموزش علوم و تربیت نیروهای تاب‌آور و کارآفرین در شرایط اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی،تاب آوری علمی،کارآفرینی دانش آموزی،آموزش در بحران،پروژه محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر