| نانوشیمی در آموزش شیمی متوسطه دوم: رویکرد تحلیلی تطبیقی- مفهومی بر پایه نظریهی یادگیری |
| کد مقاله : 1030-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه مومنی * دبیر رسمی آموزش و پرورش، دانشجوی دکترای نانوشیمی دانشگاه اراک |
| چکیده مقاله |
| نانوشیمی یکی از کلیدهای ورود به علوم نوین در عصر جدید است و آشنایی نسل جدید با این فناوری ضروری است. در بسیاری از نظامهای آموزشی، از جمله ایران، مفاهیم نانوشیمی هنوز جایگاه نظاممند و برجستهای در برنامه درسی شیمی دبیرستان ندارند و آموزش محدود به مباحث کلاسیک است. هدف این پژوهش کیفی، تحلیل محتوای کتابهای شیمی متوسطه دوم ایران و مقایسه آن با برنامههای درسی چند کشور پیشرفته (آلمان، کره جنوبی و فنلاند) و تحلیل بر اساس نظریه یادگیری معنادار آزوبل بود. نتایج نشان داد که کتابهای شیمی ایران فاقد اشاره مستقیم به مفاهیم نانوشیمی هستند، اما برخی مباحث موجود ظرفیت ورود دانشآموزان به مفاهیم نوین را دارند. بررسی تطبیقی تأکید کرد که ادغام موفق نانوشیمی در آموزش متوسطه نیازمند رویکرد مرحلهای، حمایت سیاستی و پیوند نزدیک میان مدرسه، دانشگاه و صنعت است. بهرهگیری از چارچوب نظری آزوبل امکان ادغام معنادار و پایدار این مفاهیم و ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان را فراهم میکند. |
| کلیدواژه ها |
| نانوشیمی، آموزش شیمی، دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |