| بررسی برخی کجفهمیهای متداول دانشآموزان در مفاهیم شیمی دهم |
| کد مقاله : 1032-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
هیربد کریمی * آموزش و پرورش اصفهان |
| چکیده مقاله |
| در این مقاله چهار مورد از کجفهمیهای متداول دانشآموزان در درس شیمی دهم دبیرستان مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور شناسایی و بررسی این کجفهمیها پرسشنامهای چند گزینهای در رابطه با مفهوم آرایش الکترونی، تشخیص ترکیبهای یونی و مولکولی از یکدیگر، محاسبات استوکیومتری (مفهوم مول، مولکول و شمار ذرهها) و مقایسه نیروهای بینمولکولی طراحی گردید. این پژوهش در میان 60 نفر از دانشآموزان پایهی دهم انجام گرفت. روایی آزمون توسط پنج نفر از دبیران باتجربهی بیش از 15 سال تدریس موردتأیید قرار گرفت. همچنین، با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 0/811، پایایی سئوالات آزمون اثبات شد. بررسیها نشان میدهد که بسیاری از این دانشآموزان در حداقل یکی از مفاهیم مورد بررسی دچار کجفهمی هستند. تشخیص نوع ترکیب، ترتیب از دست دادن الکترونها هنگام تشکیل کاتیون، استفاده از کسر تبدیل مناسب در محاسبات استوکیومتری، الویتبندی عوامل مهم در نیروهای بین مولکولی، بهکارگیری مفهوم مول و مولکول به جای یکدیگر و عدم توانایی تشخیص ذرههای سازنده یک ترکیب، از جمله کجفهمیهای آشکار شده در میان این دسته از دانشآموزان در پژوهش پیش رو است. استفاده از روشهای نوین آموزشی به ویژه استفاده از تصاویر و ویدئوهای آموزشی که مفاهیم کتاب درسی را به شکل بصری در اختیار دانشآموزان قرار دهد، میتواند گام موثری در جهت برطرف کردن برخی از این کجفهمیها باشد. استفاده از چهارچوبهای مشخص و مرحلهای برای حل سئوالها و بهویژه مشارکت دادن دانشآموزان در بحث از جمله دیگر راهکارهای پیشنهادی میباشد. |
| کلیدواژه ها |
| کجفهمی، شیمی، کیفیت آموزش، شیمی دهم، استوکیومتری، آرایش الکترونی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |