نقش آموزش شیمی در درک فرآیندهای حیاتی گیاهان |
کد مقاله : 1033-CHEMCONF7 |
نویسندگان |
شبنم عباسی * گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش شیمی، بهویژه در زمینه فرآیندهای زیستی گیاهان، نقش مهمی در فهم عمیقتر دانشآموزان و دانشجویان دارد. فتوسنتز یک فرآیند حیاتی در گیاهان است که طی آن انرژی نور خورشید به انرژی شیمیایی تبدیل میشود. این فرایند در کلروپلاستهای سلولهای برگ گیاهان انجام میشود که حاوی رنگدانه کلروفیل هستند. فتوسنتز نقطه شروع مناسبی برای آموزش مفاهیم شیمیایی مانند الکترونگذاری، انتقال انرژی و واکنشهای اکسایش-کاهش است که به درک بهتر دانشآموزان از فرآیندهای حیاتی گیاهان کمک میکند. علاوه بر این، چرخههای عناصر کلیدی در گیاهان نظیر کربن، نیتروژن و فسفر که نقش مهمی در تأمین مواد مغذی گیاهان دارند، از منظر شیمیایی ابعاد جدیدی از پایداری و زیستمحیطی بودن گیاهان را نشان میدهند. همچنین، درک ساختارهایی مانند DNA به عنوان مولکول حاوی اطلاعات ژنتیکی به همراه شناخت نقش ساختارهای شیمیایی آن در انتقال اطلاعات ژنتیکی، موجب تقویت مهارت دانشآموزان در تحلیل و فهم ساختار مولکولی میشود و توانایی آنها را در بررسی فرایندهای حیاتی به صورت دقیقتری افزایش میدهد. این مقاله به بررسی اهمیت آموزش شیمی در این سه محور حیاتی در گیاهان میپردازد و پیشنهادهایی را برای بهبود روشهای تدریس در این حوزه ارائه میدهد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، چرخه عناصر، زیستشناسی گیاهی، فتوسنتز، DNA |
وضعیت: پذیرفته شده |