ارزیابی اثربخشی رویکردهای شناختگرایی و ساختنگرایی بر یادگیری مفاهیم و اصول اتم الفبای مواد مباحث شیمی کتاب علوم تجربی هفتم |
کد مقاله : 1037-CHEMCONF7 |
نویسندگان |
زهرا طاهری طلاوری *1، دوست محمد سمیعی پاقلعه2 1دبیر علوم آموزش و پرورش منطقه 3 تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم شرافت تهران 2استادیار گروه آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران |
چکیده مقاله |
یادگیری تحتتأثیر عوامل متعدد و پیوسته در حال تحول است و انتخاب راهبرد آموزشی مناسب نقش کلیدی در ارتقای آن دارد. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی دو رویکرد شناختگرایی (الگوی گانیه و بریگز) و ساختنگرایی (مدل E5) در یادگیری و یادداری مبحث «اتم، الفبای مواد» علوم تجربی پایه هفتم است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان دختر مدارس دولتی منطقه ۳ تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و نمونه شامل ۶۰ نفر بود که به صورت خوشهای چند مرحلهای در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون محققساخته با روایی تأییدشده و پایایی آن بر اساس ضریب همبستگی پیرسون 0.874 میزان پایایی آزمون – بازآزمون در سطح بسیار بالا و معنادار ارزیابی میشود. بود. دادهها با آمار توصیفی و استنباطی و آزمون t مستقل و وابسته تحلیل شد. یافتهها نشان داد در یادگیری مفاهیم، ساختنگرایی اثربخشی بیشتری نسبت به شناختگرایی و روش سنتی دارد و بین شناختگرایی و روش سنتی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در یادگیری اصول نیز، ساختنگرایی اثربخشتر از شناختگرایی و شناختگرایی مؤثرتر از روش سنتی بود. نتایج بر ضرورت بهکارگیری رویکرد ساختنگرایی برای آموزش علوم تجربی، بهویژه مفاهیم انتزاعی، تأکید دارد. |
کلیدواژه ها |
ساختنگرایی، شناختگرایی، یادگیری، مفاهیم، اصول، علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |