استراتژی های فناورانه طراحی شده برای آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی ویژه نسل زد و آلفا
کد مقاله : 1038-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
المیرا سادات خسروشاهی *، سمیه پارسا
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش مفاهیم انتزاعی در شیمی، به دلیل ماهیت پیچیده و انتزاعی این موضوعات، همواره یکی از چالش‌های اصلی معلمان و دانش‌آموزان به شمار می‌رود. نسل‌های جدید دانش‌آموزان، به ویژه نسل زد و آلفا، با ویژگی‌های خاص شناختی، رفتاری و فناوری‌محور خود، نیازمند روش‌های نوین و متناسب با سبک‌های یادگیری‌شان هستند. در این زمینه، بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور همچون واقعیت افزوده، بازی‌وارسازی، هوش مصنوعی و آزمایشگاه‌های مجازی به عنوان استراتژی‌هایی موثر در آموزش شیمی مطرح شده‌اند. این مطالعه با رویکرد مطالعاتی و مرور گسترده ، به تحلیل و بررسی این استراتژی‌های فناورانه طراحی‌شده برای تسهیل یادگیری مفاهیم انتزاعی شیمی در نسل‌های زد و آلفا می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده هدفمند و ترکیبی از این فناوری‌ها علاوه بر افزایش انگیزش و مشارکت فعال دانش‌آموزان، موجب درک عمیق‌تر و تثبیت بهتر مفاهیم پیچیده می‌شود. در پایان، پیشنهاداتی عملی برای به‌کارگیری بهینه این فناوری‌ها در نظام آموزشی ارائه شده است تا معلمان و دانش آموزان بتوانند از ظرفیت‌های فناوری برای ارتقای کیفیت آموزش شیمی بهره‌مند شوند.
کلیدواژه ها
نسل زد و آلفا، آموزش شیمی، مفاهیم انتزاعی، فناوری های نوین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر