بازی وار سازی آموزش شیمی در دوره متوسطه اول با محوریت حل مشکلات زیستمحیطی ایران |
کد مقاله : 1040-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
عارفه حاجی محمدی *1، فیروزه علویان2 1دانشگاه فرهنگیان اصفهان 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
بازیسازی (Gamification) بهعنوان یک روش جدید در آموزش علوم تجربی، توانسته است با بهرهگیری از عناصر جذاب بازی، انگیزه، مشارکت و یادگیری معنادار دانشآموزان را افزایش دهد. در این مقاله، با مرور روایی یافتههای پژوهشی داخلی و بینالمللی، اثربخشی نقش بازیوارسازی در آموزش شیمی دوره متوسطه اول با محوریت مشکلات زیستمحیطی ایران بررسی میشود. هدف، طراحی فعالیتهای آموزشی مبتنی بر عناصر بازی (حل مسئله، امتیاز، نقشآفرینی) و روایتهای مرتبط با مسائلی مانند کمآبی، آلودگی هوا و فرسایش خاک است تا دانشآموزان مفاهیم شیمیایی را در بستر مسائل واقعی تجربه کنند. با تکیهبر چارچوب نظری خودتعیینگری و مدل MDA ، فعالیتهای تعاملی طراحی و اجرا شدند که همزمان نیازهای شناختی و انگیزشی یادگیرندگان را هدف قرار میدادند. نتایج نشان داد بازیوارسازی نهتنها درک مفهومی شیمی را بهطور معناداری بهبود میبخشد، بلکه انگیزه، مشارکت فعال و حس مسئولیتپذیری زیستمحیطی را نیز افزایش میدهد. دانشآموزان با شبیهسازی راهکارهای شیمیایی برای بحرانهای محیطی، خود را بهعنوان کنشگران تغییر در جامعه تجربه کردند. این رویکرد بهعنوان راهبردی عملی، مقرونبهصرفه و قابلتعمیم در نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود. این مقاله الگوهای عملی، مدلهای آموزشی مؤثر و پیشنهادهایی برای طراحی فعالیتهای بازیوار در کلاسهای شیمی ارائه میدهد. |
کلیدواژه ها |
بازیوارسازی، آموزش شیمی، متوسطه اول، مشکلات زیستمحیطی، یادگیری فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |