بررسی و تحلیل محتوای فصل دوم کتاب شیمی یازدهم بر اساس روش تحلیل محتوای ویلیام رومی و بلوم |
کد مقاله : 1042-CHEMCONF7 |
نویسندگان |
امیرحسین امینی *1، عارف علیپور کنفی1، مسعود سعادتی2 1کارمند آموزش و پرورش - دبیر 2استادیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
بررسی میزان کارآمدی کتاب درسی در انتقال صحیح و کارآمد مفاهیم علمی به دانش آموزان برای کمک به بهبود یادگیری آنها بسیار مهم است. در این پژوهش فصل دوم کتاب شیمی یازدهم با استفاده از روشهای ویلیام رومی، بلوم تحلیل شده و سپس از مصاحبه و مقایسه نتایج آن بهره گرفته شده است. این فصل دارای دو بخش است که بخش اول آن ترموشیمی پس از تحلیل با روش ویلیام رومی ضریب های درگیری متن 0.14، تصاویر و نمودارها 0.85 و سوالات 2.66 بدست آمد و در بخش دوم (سینتیک) ضریب درگیری متن 0.46، تصاویر و نمودارها 0.38 و سوالات 2.15 حاصل شد. بر اساس نتایج حاصل می توان گفت متن بخش ترموشیمی غیرفعال بوده، تصاویر آن فعال و سوالات آن در رده بیشفعال دستهبندی می شود. متن بخش سنتیک و تصاویر آن فعال و سوالات آن بیشفعال دستهبندی میشود. بخش ترموشیمی دارای سوالات و فعالیتهایی تقریبا با درصد قابلقبولی از سطوح بالای طبقهبندی بلوم می باشد اما بخش سنتیک ضعیفتر عمل کرده است و بیشتر سوالات در سطح کاربرد و درک و فهم قرار گرفته است. تمرینهای دورهای با توجه به هدف اصلی یادگیری قوانین و اصول ترموشیمی و سنتیک دارای درصد فراوانی های مناسبی در سطوح طبقهای بلوم است و بیش تر از سطح کاربرد تشکیل شده است. در مجموع کتاب درسی در فصل دوم شیمی یازدهم در بخشهایی نیازمند اصلاح و بازبینی است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا ، ویلیام رومی ، روش بلوم ، کتاب درسی ، ترموشیمی ، سنتیک. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |