واکاوی سواد علمی فناورانه در بخش شیمی کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه
کد مقاله : 1045-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
پروین روشن قیاس چرمهینی *1، زهرا وحیدی2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف واکاوی سواد علمی فناورانه در بخش شیمی کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، رویکرد و شیوه گردآوری داده ها، کمی، توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری، کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه بود که بنابر معیارهای پیش فرض در موضوع پژوهش، بخش شیمی هر کتاب به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، چک لیست محقق ساخته برگرفته از مبانی نظری و تجربی در دو حوزه سواد علمی و سوادفناوری شامل 2 مولفه اصلی سواد علمی و سواد فناوری و 13 مولفه فرعی تفکر علمی، دانش پایه و عمومی، کنجکاوی، تفکر انتقادی، خلاقیت، خودمدیریتی، آینده نگری و برنامه ریزی، زبان و ارتباط، یادگیری مادام العمر، سبک های تفکر، دانش فناوری، بینش فناوری و مهارت فناوری می باشد. برای تعیین روایی ابزار، از نظرخواهی خبرگان و روایی محتوایی به روش (CVI) برای بررسی ثبات کدگذاری، از شیوه‌ی کدگذاری مجدد توسط ارزیاب دوم و با بهره‌گیری از فرمول ویلیام اسکات استفاده شد. که کلیه شاخص ها نشان دهنده روایی و پایایی مطلوب ابزار است. تحلیل در ابعاد متن، تصویر و فعالیت به روش آنتروپی شانون صورت پذیرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شاخصه دانش فناوری دارای بیشترین ضریب اهمیت و مقوله فرعی مهارت فناوری دارای کمترین ضریب اهمیت بوده است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، متوسطه اول، علوم تجربی، سواد علمی فناورانه، شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر