بررسی تطبیقی اهداف کتاب های شیمی دوره دوم متوسطه کشورهای ایران و عراق
کد مقاله : 1046-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
حمیده مقصودپور *1، دوست محمد سمیعی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به تحلیل تطبیقی کتاب‌های شیمی مورد استفاده در نظام آموزشی دوره دوم متوسطه ایران و عراق پرداخته است . هدف از این تحلیل، افزایش درک شباهت‌ها و تفاوت‌های رویکرد‌های آموزشی در دو کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز بهبود کیفیت آموزش شیمی در هر دو کشور باشد.تمرکز اصلی بر روی اهداف آموزشی این کتاب‌ها است. اهداف آموزشی کتاب‌های شیمی مورد ارزیابی قرار گرفته است که شامل توسعه مهارت‌های علمی، تقویت تفکر انتقادی و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای مواجهه با چالش‌های علمی و فناوری است. بررسی نتایج تحقیق نشان می دهد که اهداف آموزشی در کتاب های شیمی ایران دانش محور و مهارت محوراست در حالی که در کتاب های شیمی عراق دانش محور می‌باشد.. نتایج این پژوهش نشان داد که کتاب‌های شیمی ایران و عراق هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که تحت تأثیر نظام‌های آموزشی، فرهنگی و اهداف آموزشی هر کشور شکل گرفته‌اند. در نهایت، این پژوهش بر اهمیت تطبیق محتوای آموزشی با نیازهای دانش‌آموزان و پیشرفت‌های علمی روز تأکید می‌کند.
کلیدواژه ها
کتاب‌های درسی شیمی، تحلیل تطبیقی، ایران، عراق، اهداف آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر