شناسایی چالشهای تدریس شیمی دهم ازنظر دبیران شیمی با تأکید بر محتوا و ارائه راهحل برای رفع آنها (مطالعه موردی: استان مرکزی) |
کد مقاله : 1047-CHEMCONF7 |
نویسندگان |
اسماعیل اولی1، حسین سلیمانی1، وحید امانی *2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
علم شیمی بهعنوان دانشی فراگیر و پرکاربرد در همه زمینههای زندگی شناختهشده و پیشرفت و تکامل بسیاری از علوم و همچنین صنایع مدرن روز، بهنوعی با این علم مرتبط است؛ بنابراین بررسی چالشهای علمی و میزان تأمین اهداف آموزشی یک محتوای آموزشی لازم به نظر میرسد. در این پژوهش به شناسایی چالشهای تدریس حضوری شیمی دهم در سطح دبیرستانهای استان مرکزی پرداخته شد. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۲۶ معلم شیمی در سال تحصیلی 1401-1400 بوده که شیمی دهم را در استان مرکزی تدریس نموده و یا در حال تدریس بودند. با استفاده از فرمول مورگان، حجم نمونه متناسب با جامعه 95 تعیین گردید. پرسشنامه محقق مجموعهای از ۲۲ سؤال بوده که بر اساس متغیرهای موجود در تحقیق طراحی و تدوینشده بودند و برای کلیه ۱۸ زیر فصل کتاب تکرار شده بود. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (a=0.845) تأیید گردید. دادههای حاصل از تکمیل پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار تحلیلی آماری SPSS نسخه ۲۷ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. این چالشها شناسایی شد و عبارتاند از: عدم تناسب زمان، فشردگی محتوای درسی، عدم تناسب تمرینها و مسائل با اهداف و انتظارات آموزشی، نیاز بیشتر محتوایی به بعد تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی و همچنین به بعد اجتماعی و سیاسی و چینش و سازماندهی محتوا به منظور آموزش خودآموزی برای دانشآموز. |
کلیدواژه ها |
آموزش، شیمی، چالشهای تدریس، محتوای آموزشی، راهحل. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |