تحلیل محتوا فصل سوم شیمی پایه دهم سال تحصیلی 1405-1404 و بررسی ارتباط عمودی آن با محتوای کتب علوم تجربی متوسطه اول
کد مقاله : 1050-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
امیر محمد بهرامی مداح *1، داریوش شرفی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران، ایران.
2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران ، ایران،
چکیده مقاله
شیمی، علم زندگی است و تصور زندگی بدون شیمی غیر ممکن می‌باشد. در نبود علم شیمی، دیگر نوری از خورشید ساطع نخواهد شد، سوخت و سازی در بدن جانوران و گیاهان انجام نخواهد شد و حتی هیچگونه تولید و فعالیت اقتصادی رخ نخواهد داد. شیمی همچنین یکی از مهم‌ترین دروسی است که در مدارس تدریس می‌شود. این درس در مقاطع ابتدای و متوسطه اول در قالب کتاب علوم تجربی تدریس می‌شود. در دوره متوسطه دوم، کتب شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم مورد تدریس قرار می‌گیرد. هدف این پژوهش تحلیل محتوا فصل سوم شیمی پایه دهم سال تحصیلی 1405-1404 و بررسی ارتباط عمودی آن با محتوای کتب علوم تجربی متوسطه اول می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن، کتاب‌های علوم تجربی دوره متوسطه اول و فصل سوم شیمی دهم است که در سال 1404 به چاپ رسیده است. در این پژوهش محتوای آموزشی ارائه شده در کتاب‌های مذکور به دقت بررسی و مقایسه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل، به دبیران شیمی پایه دهم کمک می‌کند تا از پیشینه‌ علمی دانش آموزان در ارتباط با فصل سوم شیمی دهم با عنوان «آب آهنگ زندگی» آگاه شوند تا بتوانند متناسب با آن فرایند یاددهی فراگیران را بهبود بخشند. همچنین راهکارهایی جهت بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان ارائه شده است.
کلیدواژه ها
شیمی دهم، علوم تجربی، تحلیل محتوا، محلول، آب.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر