کاربست آزمونهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش شیمی دبیرستان: ارزیابی خودکار دانشآموزان و ارائه بازخورد فوری جهت بهینهسازی فرآیند یادگیری فعال |
کد مقاله : 1051-CHEMCONF7 (R2) |
نویسندگان |
مهرانگیز فتحی نیا *1، مبینا عبدعلی زاده2، سارا محمدی2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 21 گروه آموزش شیمی، دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی سامانههای طرح آزمون هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، در جهت افزایش یادگیری درس شیمی پرداخته است. هدف اصلی، مقایسه سامانههای رایگان و پرکاربرد شامل Moodle و Google Forms همراه با افزونههای آنها در فرایند آزمونسازی است. این ابزارها با استخراج مفاهیم کلیدی محتوای درسی، پرسشهای متنوع (چندگزینهای، جایخالی، تشریحی کوتاه) تولید کرده و پس از پاسخگویی دانشآموز، بازخورد فوری و تحلیلی ارائه میدهند. نتایج تحلیل نشان داد که آزمونهای هوشمند، علاوه بر افزایش دقت سنجش و تسهیل ارزیابی معلم، موجب ارتقای خودتنظیمی، مشارکت فعال و انگیزه یادگیری دانشآموزان میشوند. در عین حال، محدودیتهایی همچون نیاز به مهارت فنی معلم، وابستگی به زیرساخت اینترنتی و احتمال تقلب وجود دارد که نقش معلم آگاه و زیرساخت قوی را حیاتی میسازد. مقایسه مزایا و معایب سه ابزار نشان داد که Moodle با افزونهی تخصصی شیمی بیشترین قابلیت را در طراحی آزمونهای تعاملی و مفهومی دارد، در حالیکه Google Forms ، بیش از همه به دلیل سادگی و دسترسپذیری توصیه میشود. به طور کلی، یافتهها بیانگر آن است که حتی با ابزارهای رایگان، میتوان کیفیت ارزیابی و یادگیری درس شیمی را به شکل چشمگیری ارتقا داد. |
کلیدواژه ها |
آزمون هوشمند، هوش مصنوعی در آموزش، آموزش شیمی،Moodle ، Google Forms |
وضعیت: پذیرفته شده |