کاربست آزمون‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش شیمی دبیرستان: ارزیابی خودکار دانش‌آموزان و ارائه بازخورد فوری جهت بهینه‌سازی فرآیند یادگیری فعال
کد مقاله : 1051-CHEMCONF7 (R2)
نویسندگان
مهرانگیز فتحی نیا *1، مبینا عبدعلی زاده2، سارا محمدی2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
21 گروه آموزش شیمی، دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی سامانه‌های طرح آزمون هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، در جهت افزایش یادگیری درس شیمی پرداخته است. هدف اصلی، مقایسه سامانه‌های رایگان و پرکاربرد شامل Moodle و Google Forms همراه با افزونه‌های آنها در فرایند آزمون‌سازی است. این ابزارها با استخراج مفاهیم کلیدی محتوای درسی، پرسش‌های متنوع (چندگزینه‌ای، جای‌خالی، تشریحی کوتاه) تولید کرده و پس از پاسخگویی دانش‌آموز، بازخورد فوری و تحلیلی ارائه می‌دهند. نتایج تحلیل نشان داد که آزمون‌های هوشمند، علاوه بر افزایش دقت سنجش و تسهیل ارزیابی معلم، موجب ارتقای خودتنظیمی، مشارکت فعال و انگیزه یادگیری دانش‌آموزان می‌شوند. در عین حال، محدودیت‌هایی همچون نیاز به مهارت فنی معلم، وابستگی به زیرساخت اینترنتی و احتمال تقلب وجود دارد که نقش معلم آگاه و زیرساخت قوی را حیاتی می‌سازد. مقایسه مزایا و معایب سه ابزار نشان داد که Moodle با افزونه‌ی تخصصی شیمی بیشترین قابلیت را در طراحی آزمون‌های تعاملی و مفهومی دارد، در حالی‌که Google Forms ، بیش از همه به دلیل سادگی و دسترس‌پذیری توصیه می‌شود. به طور کلی، یافته‌ها بیانگر آن است که حتی با ابزارهای رایگان، می‌توان کیفیت ارزیابی و یادگیری درس شیمی را به شکل چشمگیری ارتقا داد.
کلیدواژه ها
آزمون هوشمند، هوش مصنوعی در آموزش، آموزش شیمی،Moodle ، Google Forms
وضعیت: پذیرفته شده