بررسی میزان استفاده از هوش مصنوعی در بین دانشجو معلمان آموزش شیمی |
کد مقاله : 1052-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
ام البنین قایدی *1، فاطمه پوزن2، مهشید گلستانه3 1دبیرشیمی، اداره آموزش و پرورش بوشهر، بوشهر، ایران 2دبیرشیمی، اداره آموزش و پرورش قشم، هرمزگان، ایران 3گروه آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجومعلمان آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و شناسایی ابزارها و شیوههای استفاده آنان از این فناوری انجام شد. روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1404–1403 بود که از میان آنها 70 نفر (9 مرد و 61 زن) بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن به تأیید خبرگان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (0.773α=) تأیید شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نگرش کلی دانشجویان نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در آموزش مثبت است (M=3.62, SD=0.39). تفاوت نگرش براساس ترم تحصیلی، گذراندن دورههای آموزشی یا تجربه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی معنادار نبود. تنها تفاوت اندکی میان دو جنس مشاهده شد که در سطح معناداری حداقلی قرار داشت. همچنین، یافتهها نشان داد بیشترین ابزارهای مورد استفاده چتباتها و مترجمهای هوشمند بوده است. یافتهها بیانگر آن است که گرایش دانشجویان به بهرهگیری از AI رو به گسترش بوده و نگرشی تقریباً همگن در میان آنان شکل گرفته است. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، نگرش دانشجویان، ChatGPT. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |