اصول، مهارت ها و چالش های کار گروهی در دروس آزمایشگاهی و عملی: مطالعه موردی درس شیمی |
کد مقاله : 1053-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
معصومه سمائی دستجردی * گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران،ایران. |
چکیده مقاله |
کار گروهی در محیطهای آموزشی به ویژه در دروس آزمایشگاهی و عملی، راهبردی مؤثر در ارتقاء تعامل و مشارکت یادگیرندگان و تقویت مهارتهای ارتباطی و عملی آنها محسوب میشود. در حالی که شناسایی اصول، مهارتها و مزایای کار گروهی میتواند نگرش مثبت اساتید و دانشجویان را نسبت به این رویکرد عملی بهبود بخشد، شناخت چالشها و آسیبهای خاص آن از بروز رفتارهای ناکارآمد و اختلال در فرایند یادگیری جلوگیری میکند. این پژوهش، با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای، به بررسی این موضوعات، با تأکید ویژه بر دروس عملی و آزمایشگاهی همچون درس شیمی، میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم وجود مزایای بسیار در کار گروهی نظیر افزایش خلاقیت و نوآوری، کاهش استرس و فشار کاری، افزایش انگیزه و خودکارآمدی، بهبود تواناییهای حل مسئله و تفکر انتقادی، تسهیل و تقویت ارتباطات اجتماعی و توسعه مهارتهای فردی، شناسایی و رفع چالشهای موجود در این زمینه به منظور تسهیل و تقویت کار گروهی در محیطهای آموزشی و آزمایشگاهی، امری ضروری است. این چالشها را به تناسب عوامل محیطی و انسانی اثرگذار بر آنها میتوان به دو دسته چالشهای ساختاری (نظارت و ارزیابی، مدیریت و رهبری گروه، چالش منابع و امکانات و مدیریت زمان) و چالشهای فردی و ارتباطی (چالشهای سازگاری، ارتباطی، جهتگیری و هدف گذاری و چالش آشنایی و آموزش) تقسیم نمود. |
کلیدواژه ها |
دروس آزمایشگاهی و عملی، کار گروهی، اصول، مهارت ها، چالش ها. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |