| استفاده از شبیهسازها در آموزش علوم و شیمی: یک مرور نظاممند |
| کد مقاله : 1054-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
الهه کشاورز *، مریم آوخ دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| با گسترش فناوری در قرن بیست و یکم، آموزش شکل جدیدی به خود گرفته است. در سالهای اخیر یکی از ابزارهای آموزشی در کلاسها شبیهسازها هستند. استفاده از شبیهسازها میتواند به درک بهتر مفاهیم علمی، پیشرفت تحصیلی و ارتقا مهارتها در کنار بهبود انگیزه دانشآموزان کمک کند. پژوهش حاضر یک مرور نظاممند بهروش پریسما است. هدف این مرور نظاممند شناسایی و طبقهبندی انواع شبیهسازهای بهکار رفته در آموزش علوم و شیمی، روشها و ابزار گردآوری دادهها و تحلیل فراوانی مقالات پژوهشی است. در این مطالعه پایگاههای علمی فارسی شامل، جهاد دانشگاهی، مگیران، نور مگز، سیویلیکا، ایرانداک طی سالهای1393 تا 1403 بررسی شدند. پایگاههای Eric، Wiley ، Springer، Google scholar، JSTORو Sciencedirect طی سالهای 2015 تا 2025 بررسی شدند. پس از اعمال معیارهای ورود و خروج 14 سند برای مرور انتخاب شدند. اسناد منتخب در زمینه نوع شبیهساز، روش و ابزار گردآوری دادهها، فراوانی مقالات بر اساس مقطع تحصیلی، حوزه موضوعی و توزیع زمانی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشانمیدهد، بیشتر شبیهسازها محققساخته بوده و امکان استفاده از شبیهسازهای دیجیتال آماده برای آموزشگران وجود دارد. همچنین استفاده از شبیهسازها از موضوعات پژوهشی پرتکرار در سالهای کرونا و بعد از آن بوده است. پیشنهاد میشود شبیهسازهای معرفی شده برای بهبود آموزش مورد استفاده قرار گیرند و از ظرفیتهای آموزشی این حیطه استفاده شود. |
| کلیدواژه ها |
| شبیهساز، آموزش علومتجربی، آموزش شیمی، مرور نظاممند |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |