آموزش هوشمندانه: لزوم بکارگیری فناوری هوش مصنوعی در بهبود سبک تدریس شیمی
کد مقاله : 1055-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
فایزه شه دوست فرد *، مهدیه حمیدی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پیشرفت علم و طراحی ابزارهای مختلف آموزشی در دهه اخیر، معلمان را به استفاده از فناوری‌های نوظهور در بهبود کیفیت تدریس و آموزش اثربخش‌تر سوق داده است. امروزه دسترسی آسان اغلب دانش‌آموزان به فضای مجازی، این فرصت را فراهم کرده است تا آنها بتوانند از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در بخشی از فرایند یادگیری خود استفاده کنند. فشرده‌سازی کتاب‌های درسی و عدم زمان کافی برای ارائه حجم زیاد مطالب توسط معلمان، منجر به درک ضعیف دانش‌آموزان در مسائل شیمی شده است که لزوم استفاده از فناوری هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مکمل جهت یادگیری بهتر را ضروری می‌سازد. هدف از این پژوهش نگاهی دقیق به هوش مصنوعی و نقش آن در بهبود آموزش علوم به ویژه در علم شیمی می‌باشد. در پژوهش حاضر با بررسی منابع کتابخانه‌ای و مروری بر مقالات معتبر ملی و بین‌المللی، ابزارهای مختلف هوش مصنوعی و قابلیت‌های هر کدام در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری و تدریس با کیفیت‌تر معرفی شده است. امید است نهاد آموزش و پرورش نیز با تجهیز کلاس-های درس به ابزارهای مرتبط و ارائه آموزش‌های معلمان و همچنین با عنایت به محقق ساختن عدالت آموزشی در تجهیز مدارس و بهبود خدمات آموزشی مناطق دور افتاده نیز شرایط آموزشی یکسانی برای دانش‌آموزان سراسر کشور فراهم آورد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، طراحی آموزشی، نرم افزارهای مجازی، آموزش هوشمندانه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر