| بررسی سهم سؤالات محاسباتی شیمی در کنکور ۱۴۰۴ و تحلیل الگوی توزیع آنها بر اساس پایههای درسی شیمی دبیرستان |
| کد مقاله : 1056-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاضل قهرمانی فرد *1، عظیمه اشرفی2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2دبیر آموزش و پرورش ناحیه 1، تبریز، ایران |
| چکیده مقاله |
| شیمی از دروس تاثیرگذار در آزمون کنکور محسوب میشود که داوطلبان کنکور برای کسب درصد بالا در آن علاوه بر فهم عمیق مفاهیم، باید بر مهارتهای حل مسائل کمی و محاسباتی نیز مسلط باشند. هدف از این پژوهش، بررسی سهم و الگوی توزیع سؤالات محاسباتی شیمی در کنکور سراسری ۱۴۰۴ است. در این راستا، تمامی سؤالات درس شیمی در هر دو گروه علوم تجربی و علوم ریاضی و فنی در دو نوبت تیر و اردیبهشت، بررسی و تعداد و درصد سوالات محاسباتی استخراج شدند. نتایج نشان داد سهم سؤالات محاسباتی شیمی در کنکور 1404 بین 46.66 و 62.85 متغیر است. در گروه علوم تجربی درصد سؤالات محاسباتی نسبت به گروه علوم ریاضی و فنی اندکی بیشتر است. تحلیل توزیع سؤالات بر حسب پایههای تحصیلی نیز نشان میدهد که بیشترین سهم سؤالات محاسباتی مربوط به شیمی پایه دوازدهم بوده، در حالی که شیمی پایه دهم سهم کمتری از سؤالات محاسباتی به خود اختصاص داده است. همچنین در بین فصلها نیز، فصل اول دوازدهم و فصل دوم یازدهم، فصلهایی هستند که بیشترین فراوانی سؤالات محاسباتی را دارند. یافتههای این مطالعه نشان میدهد اگر الگو و توزیع سؤالات محاسباتی در کنکور سالهای بعد هم مثل کنکور 1404 باشد، توجه به آموزش حل سؤالات و تمرینهای محاسباتی در کنار دیگر مباحث غیرمحاسباتی در فرایند تدریس، برجسته بوده و میتواند برای دبیران و برنامهریزان آموزشی در طراحی برنامههای درسی و راهبردهای آمادهسازی دانشآموزان برای کنکور مفید واقع شود، همچنین دانش آموزان و کنکوریها میتوانند استراتژی مطالعاتی درستی برای موفقیت در یادگیری شیمی اتخاذ کنند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، سؤال محاسباتی، آزمون کنکور، شیمی دبیرستان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |