آموزش شیمی برای توسعه پایدار: تجارب جهانی در مواجهه با تغییرات اقلیمی |
کد مقاله : 1058-CHEMCONF7 (R1) |
نویسندگان |
مهشید گلستانه *1، فاطمه نظاری زاده2 1گروه آموزش شیمی -دانشگاه فرهنگیان- تهران -ایران 2دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون، خوزستان، ایران |
چکیده مقاله |
با توجه به چالشهای زیستمحیطی قرن بیستویکم، آموزش شیمی میتواند نقش مهمی در توانمندسازی نسلهای آینده برای مواجهه با تغییرات اقلیمی و مسائل مرتبط با توسعه پایدار ایفا کند. این مقاله مروری با هدف تحلیل و جمعبندی تجربیات جهانی در زمینه ادغام آموزش شیمی و تغییرات اقلیمی نگاشته شده است و نمونههایی از برنامههای موفق در برزیل، ایالات متحده، سوئد و فنلاند را ارائه میدهد. یافتههای بررسیشده نشان میدهند که ادغام مفاهیم شیمی با مسائل واقعی اجتماعی–زیستمحیطی، بهرهگیری از فناوریهای نوین، یادگیری مبتنی بر پروژه و توسعه حرفهای معلمان، موجب ارتقای درک مفهومی، تفکر انتقادی و مسئولیت اجتماعی دانشآموزان میشود. همچنین چارچوبهای نوآورانهای مانند ChemoKnowings و پروژههای تعاملی، امکان پیوند میان فرآیندهای شیمیایی و تغییرات اقلیمی را فراهم کرده و یادگیری میانرشتهای و چندحسی را تقویت میکنند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که آموزش شیمی پایدار، صرفاً به انتقال دانش علمی محدود نمیشود، بلکه پرورش شهروندانی فعال، آگاه و مسئول در برابر بحرانهای زیستمحیطی را نیز هدف قرار میدهد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی پایدار، شیمی سبز، تغییرات اقلیمی، توسعه حرفهای معلمان، تجربیات جهانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |