کاربست شبیه‌سازهای آموزشی در تدریس مفاهیم شیمی دبیرستان: رویکردی نوین در یادگیری مجازی مبتنی بر نظریه‌های آموزشی
کد مقاله : 1059-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
مهرانگیز فتحی نیا *1، هستی قپانوری2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2گروه آموزش شیمی، دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
چالش اصلی پژوهش حاضر آن است که بررسی کند تا چه اندازه این محیط‌های مجازی می‌توانند در آموزش شیمی دبیرستان مؤثر باشند. آیا استفاده از شبیه‌سازها می‌تواند جایگزین مناسبی برای آزمایش‌های واقعی باشد یا صرفاً باید به‌عنوان مکملی در کنار روش‌های سنتی به کار گرفته شود؟ آیا آن‌ها قادرند انگیزه‌ی یادگیری و درک مفهومی دانش‌آموزان را به‌طور معناداری افزایش دهند؟ پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند مسیر جدیدی در طراحی برنامه‌های درسی و روش‌های تدریس علوم باز کند.بنابر این پژوهش با هدف بررسی کارایی شبیه‌سازهای آموزشی PhET و بیازما در آموزش مباحث کلیدی شیمی دبیرستان، از جمله آرایش الکترونی، وزن اتمی و استوکیومتری، طیف خطی هیدروژن و واکنش‌های اسید و باز ، انجام شد. اساس کار پژوهش بر طراحی و اجرای آزمایش‌های مجازی استوار است که به‌طور معمول در مدارس به‌دلیل محدودیت امکانات یا خطرات ایمنی امکان اجرا ندارند. نتایج مطالعه نشان داد استفاده از محیط‌های تعاملی مجازی، با هدایت معلم و ترکیب راهبردهای پرسشگری، اکتشاف و پیوند با زندگی روزمره، موجب افزایش معنادار درک مفهومی، بهبود مهارت‌های حل مسئله و پایداری یادگیری می‌شود. این یافته‌ها بیانگر موفقیت شبیه‌سازهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت تدریس شیمی و ایجاد بستری نوآورانه برای آموزش مجازی است.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، شبیه‌سازهای آموزشی، PhET، بیازما، محیط‌های یادگیری مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی