جهت گیری الهی-فرهنگی در تدریس شیمی دبیرستان
کد مقاله : 1062-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
خدیجه اصغری *1، کوکب اصغری2
1دبیر شیمی- آموزش و پرورش منطقه باوی- اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان
2معاون پرورشی- آموزش و پرورش منطقه شاهین شهر- اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
چکیده مقاله
در نظام آموزش و پرورش، اهداف آموزشی بر اساس ایمان به خدا و در جهت رشد فضائل اخلاقی در کنار رشد استعداد های دانش آموزان، تعریف و برنامه ریزی شده اند. در چنین نظامی معلم تنها انتقال دهنده علم و مفاهیم علمی نیست. بلکه نقش تربیتی دارد و می تواند با "رفتار" و "گفتار" خود علاوه بر آموزش مسائل علمی، دانش آموزانی با ایمان و متدین تربیت کند. اگر معلم مسائل علمی را با نگاه توحیدی و تربیتی بیان کند، ثمره ی چنین آموزش و تعلیمی، تربیت نیروهای خداباور و انسان دوست است که برای جامعه مفید خواهند بود. یکی از بهترین روش ها برای ایفای نقش تربیتی معلم به شکل "گفتاری" جهت گیری الهی-فرهنگی در تدریس است. در این روش معلم، جهت تقویت ایمان به خدا و روحیه انسان دوستی، هنگام تدریس مفاهیم رشته تخصصی خود، گریزی هم به قدرت و حکمت خداوند و مسائل اخلاقی، مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی می زند. اعتقاد قلبی معلم به خداوند، رعایت اخلاق حرفه ای در کلاس توسط معلم و رعایت اصل کوتاه، گویا و مرتبط بودن نکات دینی و اخلاقی با مفاهیم درسی، از شرایط اصلی تاثیر گذاری این روش هستند. در درس شیمی هم به عنوان یکی از دروس تخصصی دبیرستان، می توان بسیاری از مفاهیم علمی را با جهت گیری الهی فرهنگی در کلاس بیان نمود. در این پژوهش که با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای انجام شده است، نمونه هایی از اشارات کوتاه قرآنی و اخلاقی متناسب جهت تدریس مفاهیم شیمی دبیرستان ذکر شده است.
کلیدواژه ها
تدریس شیمی، دبیرستان، جهت گیری الهی-فرهنگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر