| آموزش شیمی با رویکرد محیط زیستی برای توسعه پایدار |
| کد مقاله : 1063-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
بنفشه احمدی * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| آموزش شیمی با رویکرد محیطزیستی نقش مهمی در ارتقای دانش و مهارتهای عملی دانشآموزان دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شیمی سبز، فعالیتهای کارگروهی و پروژههای عملی محلی بر مهارتهای محیطزیستی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی–تحلیلی و بر اساس اجرای فعالیتهای عملی و ارزیابی پیشآزمون و پسآزمون طراحی گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته شامل ۲۰ گویه در سه بُعد «خلاقیت»، «مسئولیتپذیری» و «آگاهی محیطزیستی» بود که روایی آن به تأیید متخصصان رسید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد مشارکت در فعالیتهای شیمی محیطزیستی باعث افزایش معنادار خلاقیت، مسئولیتپذیری و آگاهی محیطزیستی در دانشآموزان شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که تفاوت میانگین پیشآزمون و پسآزمون در هر سه بُعد معنادار است (p < 0/05) و بیشترین افزایش مربوط به مسئولیتپذیری با ۲۵٪ رشد بود. یافتهها بیانگر آن است که رویکردهای عملی و محلی در آموزش شیمی میتوانند به تربیت نسلی مسئول و خلاق کمک کنند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، شیمی سبز، توسعه پایدار، محیط زیست، مهارتهای دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |