سنجش توانایی مهارت آماری، سواد و درک مفهومی، نگرش و علاقه دانشجومعلمان کارشناسی آموزش شیمی نسبت به درس آمار
کد مقاله : 1064-CHEMCONF7
نویسندگان
ناهید قراخانلو *
هیات علمی تمام وقت مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی توانایی مهارت‌های آماری، سواد و درک مفهومی آمار و علاقه و نگرش نسبت به آمار در میان دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی می‌پردازد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی با رویکرد کمی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه آماری شامل 45 دانشجو معلم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران می‌باشد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با 20 گویه و سه خرده مقیاس ذکر شده انجام شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید و ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.9 نشان دهنده پایایی بالای سوالات پرسشنامه است. هم‌چنین ضریب آلفای کرونباخ سوالات هریک از سه خرده مقیاس توانایی مهارت‌های آماری، سواد و درک مفهومی آمار و علاقه و نگرش نسبت به آمار به ترتیب 0.8، 0.8 و 0.7 بوده است. به عبارت دیگر، سوالات پرسشنامه به خوبی با یکدیگر همبستگی داشته و می‌توان به نتایج حاصل از آن‌ها اطمینان داشت. نرمال بودن داده‌ها بررسی و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t زوجی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که با توجه به علاقه و نگرش مثبت دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی، می‌بایست بر روی افزایش میزان مهارت توانایی و متعاقبا بهبود کیفی سواد درک مفهومی آنان از آمار توجه بیشتری صورت پذیرد. در واقع آموزش مهارت‌های تخصصی و کاربردی آمار در بهبود درک مفهومی آمار و ارتقای علاقه دانشجو معلمان رشته آموزش شیمی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
کلیدواژه ها
مهارت آماری، سواد و درک مفهومی آمار، علاقه و نگرش به آمار، آموزش شیمی، تحلیل داده.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر