تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دوازدهم بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1072-CHEMCONF7
نویسندگان
فاطمه سمیعی رودی1، زهرا احمد آبادی *2، مهرانه معتبر1، شهلا ممکن رودی1
1دبیر آموزش و پرورش
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دوازدهم دوره متوسطه، بر اساس ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این پژوهش، به عنوان یک پژوهش کاربردی، از روش تحلیل محتوا برای گردآوری داده‌ها استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه، شامل متن (آیا می دانید، خود را بیازمایید، با هم بیاندیشیم، در میان تارنما، پیوند با زندگی، پیوند با صنعت، نمودارها) و تصاویر کتاب درسی شیمی پایه دوازدهم چاپ ششم ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش است. روش گردآوری داده‌ها، از منابع کتابخانه‌ای و با تهیه فهرست بررسی ساحت ها و مقوله ها صورت گرفته است. سپس تعداد و فراوانی مربوط به ساحت ها تعیین و تفسیر شدند و داده های جمع آوری شده در قالب جدول ارائه شدند. مهم ترین یافته های تحقیق به شرح زیرند: میزان 16/5 درصد از محتوای کتاب کتاب شیمی پایه دوازدهم در زمینه ساحت اعتقادی و اخلاقی، 16/5 درصد در زمینه ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، 07/22 درصد در زمینه ساحت تربیت زیستی بدنی، 69/4 درصد در زمینه ساحت زیباشناسی و هنری، 49/15 درصد در زمینه ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای و 42/47 درصد در زمینه ساحت تربیت علمی و فناوری است. بر اساس نتایج به دست آمده، در این کتاب به هر شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده است. نتایج نشان دادند که محتوای کتاب شیمی پایه دوازدهم، بیشترین توجه را به ساحت تربیت علمی و فناوری (42/47٪) و کمترین توجه را به ساحت زیباشناسی و هنری (69/4٪) دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب شیمی، پایه ی دوازدهم، ساحت های شش گانه، سند تحول بنیادین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر