| نقش شبیهساز PHET در ارتقای یادگیری مفهومی و مهارت حل مسئله در آموزش شیمی |
| کد مقاله : 1073-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
فرزانه نصراصفهانی * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| در سالهای اخیر، ادغام فناوریهای نوین در آموزش علوم، به ویژه آموزش شیمی، فرصتهای قابل توجهی برای تحول در روشهای تدریس فراهم کرده است. با وجود این ظرفیتها، در بسیاری از کلاسها و آزمایشگاههای شیمی همچنان از روشهای سنتی استفاده میشود که اغلب خطرات ایمنی برای دانشآموزان دارند و امکان انجام برخی واکنشها به صورت عملی محدود است. شبیهسازهای تعاملی PHET میتوانند تجربه عملی ایمن، تغییر پارامترها، مشاهده نتایج فوری و تکرار آزمایشها را فراهم کنند. برخی نظریههای یادگیری مانند چرخه تجربی کلب میتوانند مبنای نظری استفاده از شبیهسازهایی همچون PHET در آموزش شیمی باشند، چراکه این نرمافزار امکان تجربه، مشاهده و بازاندیشی را برای دانشآموزان فراهم میکنند و با هدایت معلم، فرآیند مفهومسازی و آزمایشگری فعال را تسهیل میکنند. استفاده از PHET میتواند درک مفاهیم کلیدی شیمی مانند موازنه واکنش، سرعت واکنش، اسید و باز و تغییرات انرژی را تعمیق بخشد و یادگیری مفهومی و مهارت حل مسئله را بهبود دهد. |
| کلیدواژه ها |
| شبیهساز PHET ، چرخه یادگیری تجربی کلب، یادگیری تعاملی، یادگیری تقویتشده با فناوری، مهارت حل مسئله، درک مفهومی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |