| بررسی نظام تربیت معلم شیمی در دانمارک |
| کد مقاله : 1074-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
معصومه چمک * استادیار شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل نظام تربیت معلم شیمی در دانمارک انجام شده است. روش پژوهش بکار رفته تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا است. بررسی ساختار آموزش مدارس و آموزش عالی کشور نشان میدهد که نظام آموزشی غیرمتمرکز دانمارک، با ارائه مسیرهای منعطف، بستری برای تربیت معلمان شیمی متخصص فراهم میآورد. دو الگو برای این منظور به عنوان مسیرهای اصلی شناسایی شدند. مسیر اول تحصیل جداگانه است که در آن فرد پس از خذ مدرک تخصصی شیمی و سپس گذراندن دوره پداگوژی صلاحیت معلمی را به دست می آورد. الگوی دوم با عنوان برنامه یکپارچه شناخته می شود که طی آن با ترکیب همزمان دروس تخصصی و علوم تربیتی با تلفیق عمیق دانش محتوایی، تسلط پداگوژیک و تجربه عملی در طول دورههای کارورزی، فرد شایستگی حرفهای معلمی را در کشور دانمارک کسب می کند. نتایج این پژوهش، میتواند با ارائه الگوی کاربردی، زمینهساز ارتقای کیفی برنامههای تربیت معلم شیمی در ایران باشد. |
| کلیدواژه ها |
| تربیت معلم شیمی، دانمارک، نظام آموزش، تحلیل محتوا. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |