برنامه‌ریزی و طراحی آموزشی شیمی با تکیه بر اصول شناخته شده مغز
کد مقاله : 1075-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
فایزه شه دوست فرد *1، امیررضا فلاحی جویباری1، محمد مهدی مرآتی2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه تهران
چکیده مقاله
آموزش شیمی به دلیل ماهیت انتزاعی مفاهیم و نیاز به تجسم در سطوح ماکروسکوپی، میکروسکوپی و نمادین، همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. در سال‌های اخیر، بهره‌گیری از یافته‌های علوم اعصاب تربیتی و روان‌شناسی شناختی رویکردی نوین برای بهبود فرایند یادگیری در کلاس‌های شیمی فراهم آورده است. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل سه محور کلیدی در این زمینه شامل تکرار با فاصله، یادگیری چندرسانه‌ای و بازی‌های شناختی است. این مطالعه به‌صورت مروری کیفی و با تحلیل منابع علمی معتبر انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که تکرار با فاصله به‌عنوان یکی از اثربخش‌ترین راهبردهای شناختی، موجب تقویت حافظه پایدار و کاهش فراموشی در یادگیری مفاهیم شیمی می‌شود. یادگیری چندرسانه‌ای با ترکیب تجسم‌های مولکولی، انیمیشن‌ها و شبیه‌سازی‌های دیجیتال، به‌ویژه در محیط‌هایی همچون PhET، شرایطی تعاملی و چندحسی فراهم می‌آورد که به درک عمیق‌تر و ماندگاری بیشتر مطالب می‌انجامد. افزون بر این، بازی‌های شناختی با تاکید بر تقویت توانایی‌های ذهنی بنیادین از جمله توجه، حافظه فعال و انعطاف‌پذیری شناختی، در افزایش انگیزش و درگیری فعال دانش‌آموزان نقش مؤثری ایفا می‌کنند. بر اساس این یافته‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که ادغام این سه رویکرد در آموزش شیمی نه‌تنها به رفع محدودیت‌های سنتی کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز یادگیری عمیق‌تر، ماندگارتر و متناسب با نیازهای فراگیران خواهد بود.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، یادگیری مبتنی بر مغز، تکرار با فاصله، یادگیری چندرسانه‌ای، بازی‌های شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر