نقش هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار آموزشی معلمان در تولید محتوای آموزش شیمی با رویکرد زمینه‌محور
کد مقاله : 1076-CHEMCONF7
نویسندگان
پریسا سلیمانی *1، مهشید گلستانه2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان
چکیده مقاله
با گسترش فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری قدرتمند در طراحی محتوای آموزشی موردتوجه قرار گرفته است. در این پژوهش ضمن پرداختن به کارایی هوش مصنوعی در تولید محتوای آموزشی موقعیت‌محور که متناسب با محتوای کتاب‌درسی، شرایط فرهنگی و جغرافیایی و وضعیت فراگیران باشد، به بررسی میزان تطابق این محتوا با رویکرد زمینه‌محور (REACT) که برای آموزش علوم ازجمله شیمی بکار می‌رود، پرداخته شده است. بنابراین، ابتدا به معرفی و بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی بازی‌های آموزشی، طراحی آزمون‌های کلاسی، تهیه نقشه‌های ذهنی و فلش کارت‌های آموزشی پرداخته و سپس مزیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی در حوزه تولید محتوای آموزشی را به‌صورت اجمالی مورد تحلیل قرار می‌دهیم. در بخشی از مقاله، نمونه‌هایی عملی از طراحی محتوای آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی ارائه‌شده که نشان‌دهندة قابلیت این فناوری در ایده‌پردازی به‌عنوان دستیار آموزشی و تولید محتوای آموزش شیمی متناسب با موقعیت تدریس است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که استفاده هدفمند و آگاهانه از هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود طراحی آموزشی، کاهش بار کاری معلم و مدیریت زمان، دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به حجم انبوهی از مثال‌ها، نمونه سؤالات، تکالیف و به‌طورکلی تولید محتوای جذاب و کاربردی در حوزه آموزش شیمی منجر شود. هرچند چالش‌هایی مانند عدم اطمینان از صحت اطلاعات، محدودسازی قدرت تفکر انتقادی، ایده‌پردازی و خلاقیت در این زمینه وجود دارد.
کلیدواژه ها
هوش‌ مصنوعی‌، رویکرد زمینه‌محور، دستیار ‌آموزشی‌‌، موقعیت ‌آموزشی‌ و محتوای‌ آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی