بررسی تاثیر بازدیدهای علمی بر فراگیری مطالب درسی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1083-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
منیژه نعمت پور *1، ناهید قراخانلو2
1استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی 889- 14665
2استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی 889- 14665
چکیده مقاله
آموزش شیمی به عنوان یکی از علوم بنیادین و پایه، نقش ضروری در درک عمیق‌تر ما از جهان پیرامون دارد. ایجاد محیطی برای فراگیران که بتوانند به طور عمیق‌تری با علم شیمی و کاربردهای آن در زندگی روزمره آشنا شوند و کمک به فراگیران برای غلبه بر چالش‌های مربوط به مفاهیم پیچیده شیمی از طریق فعالیت‌های عملی و تجربی بسیار مهم می‌باشند. هدف اصلی مطالعه‌ی حاضر، تعیین اثربخشی بازدیدهای علمی بر پیشرفت تحصیلی، مهارت‌های عملی، قدرت استنباط، ایجاد انگیزه و ارتباط شیمی با صنعت در دانشجویان است. این مطالعه به ارزیابی تاثیر بازدیدهای علمی بر یادگیری شیمی در بین 48 نفر از دانشجویان دختر رشته‌ی آموزش شیمی مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان تهران مرکز شهید شرافت می‌پردازد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از یک پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 33 سوال در مقیاس لیکرت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون t زوجی و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت بازدیدهای علمی بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه و علاقه‌ی دانشجویان از مفاهیم علمی و عملی شیمی است، به طوری که میانگین نمرات برای اکثر سوالات بالای ۴ قرار داشت. رضایت از تاثیر بازدیدهای علمی بر ارتباط بین شیمی، جامعه و صنعت به طور ویژه بالا بوده است. این یافته‌ها بر ترکیب روش‌های تدریس سنتی با فعالیت‌های تعاملی جهت بهبود تجربیات و نتایج یادگیری تاکید می‌کند.
کلیدواژه ها
بازدید علمی، فراگیری، آموزش شیمی، مطالب درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر