کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آموزش شیمی: مرور نظام‌مند
کد مقاله : 1084-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
مهشید گلستانه *1، فروغ شفیعی2
1گروه آموزش شیمی -دانشگاه فرهنگیان- تهران -ایران
2کارشناس مسئول هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا (س)، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
در سال‌های اخیر، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به‌عنوان ابزارهای نوآورانه برای غلبه بر چالش‌های آموزش شیمی مورد توجه گسترده قرار گرفته‌اند. هدف این مقاله مرور و تحلیل پژوهش‌های منتشرشده بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ درباره کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آموزش شیمی است. روش پژوهش مبتنی بر مرور توصیفی– تحلیلی بوده و از میان بیش از ۸۰ مقاله شناسایی‌شده، 17 مطالعه شاخص انتخاب و بررسی شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که واقعیت مجازی به‌ویژه در ایجاد آزمایشگاه‌های ایمن و دسترس‌پذیر و شبیه‌سازی ابزارهای تخصصی مؤثر بوده، در حالی‌که واقعیت افزوده بیش از همه در تجسم مفاهیم انتزاعی، کاهش بار شناختی و تقویت تعامل دانشجویان کاربرد داشته است. علاوه بر این، ترکیب این فناوری‌ها با رویکردهای یادگیری فعال مانند آموزش بازی‌محور یا یادگیری از همتایان، انگیزه و مشارکت یادگیرندگان را افزایش داده است. مرور حاضر بر اهمیت طراحی آموزشی روشن، پشتیبانی فنی و سنجش چندبعدی یادگیری تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نه جایگزین کامل روش‌های سنتی، بلکه مکمل‌هایی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش شیمی هستند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، انگیزش یادگیری، فناوری آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر