| مطالعه تطبیقی آموزش شیمی در دوره متوسطه: بررسی نظام آموزشی ایران و کانادا |
| کد مقاله : 1087-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
فاطمه اردوخانی1، Seyed Mohsen Mousavi *2 1دانشگاه فرهنگیان 2Department of Chemistry Education,, Farhangian University, Tehran, Iran |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی چگونگی پاسخگویی نظامهای آموزشی به نیازها، انتظارات و اهداف دانشآموزان در کشورهای ایران و کانادا انجام شده است. برنامهریزی برای تعلیم و تربیت، معیارهای مشخصی را میطلبد که در هر جامعهای متناسب با مبانی ارزشی و فرهنگی حاکم بر فلسفه تعلیم و تربیت آن جامعه طرحریزی شده است. هدف این پژوهش، مقایسه آموزش و پرورش ایران و کانادا و همچنین بررسی نظام آموزشی شیمی در برنامه درسی این دو کشور است. بدین منظور، وجوه تفاوت و تشابه آموزشی و مقاطع تحصیلی این کشورها مورد مطالعه قرار گرفته است. با بررسی نظامهای آموزشی این دو کشور میتوان از نقاط قوت و ضعف آنها بهره گرفت و نابسامانیها و کاستیهای نظام آموزشی را برطرف کرد. در پژوهش حاضر از روش تطبیقی-توصیفی و جامعه آماری متشکل از اسناد و منابع معتبر، با هدف بررسی و مقایسه اهداف آموزشی استفاده شده است. مهمترین نتایج این مقایسه، تفاوت در تمرکز فعالیتهاست که در کشور ایران، نیازمند واگذاری اختیارات بیشتر به مناطق و استانها است. همچنین، روشهای تدریس و ارزشیابی نیازمند تغییر هستند که مستلزم بازنگری در محتوای کتب درسی با هدف آموزش مهارتهای زندگی و سواد رسانهای بیشتر و همچنین تنوعبخشی به روشهای ارزشیابی است. این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کانادا دارای نگرشی غیرمتمرکز، انعطافپذیر و پیامدمحور است و تحقق این نگرش در ایران نیازمند تغییرات اساسی و کلان در ساختار آموزشی و تربیت معلمان میباشد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، مطالعه تطبیقی، ایران، کانادا، دوره متوسطه، برنامه درسی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |