| نقش و تأثیر هوش مصنوعی در آموزش شیمی و ارتقاء یادگیری پایدار |
| کد مقاله : 1089-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
مهدی عابری *1، محمد کریم توکلی2، حافظ بناساز2 1دانشگاه ملی مهارت /دانشکده ملی مهارت شهید رجایی شیراز 2east brazil street |
| چکیده مقاله |
| علم شیمی به دلیل ماهیت مفهومی و مفاهیم پیچیدهای که دارد، همواره مسیر را برای مدرسین جهت تدریس و انتقال مفاهیم شیمی و همچنین برای متعلمان در درک مفاهیم شیمی، دشوار و پرچالش کرده است. از اینرو نیاز به ابزارهای نوین و پیشرفته آموزشی به منظور افزایش کیفیت در انتقال و درک مفاهیم علمی و عملی شیمی به ویژه در دروس آزمایشگاهی بیش از بیش احساس میشود. فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان ابزاری مدرن و بهروز میتوانند، با هدف ارتقای کیفیت و هموار ساختن مسیر آموزش در انتقال و درک مفاهیم، شخصیسازی فرآیند یادگیری و تسهیل انتقال مفاهیم غیرملموس بکارگیری شوند و نقشی بسیار مهمی در نظام آموزشی به نمایش بگذارند. بدلیل اهمیت و احساس نیاز به ارتقاء و توسعه سیستم نظام آموزشی کشور، از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و تأثیر هوش مصنوعی در آموزش شیمی و میزان اثرگذاری آن بر ارتقای یادگیری پایدار، میتواند اقدامی کارآمد و ثمربخش در این راستا بشمار آید. برای این مطالعه روش توصیفی- تحلیلی را برگزیدیم و با مطالعه دقیق گزارشات و مقالات علمی بینالمللی و همچنین بررسی و تحلیل تجارب موفقیتآمیز کشورهای اروپایی و آسیایی پیشگام در بکارگیری از ابزارهای نوین برپایه هوش مصنوعی در سیستم آموزشی به ویژه آموزش شیمی و آزمایشگاهی، نقش و اثرگذاری هوش مصنوعی در آموزش شیمی و بهبود کیفیت یادگیری پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه تصریح میکند که بهرهگیری هدفمند و نظاممند از هوش مصنوعی در آموزش شیمی میتواند مسیری نوین برای ارتقای یادگیری پایدار ایجاد کند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش شیمی، یادگیری پایدار، فناوری آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |