| تحلیل محتوای فعالیتهای «با هم بیندیشیم» کتب شیمی دوره دوم متوسطه براساس مؤلفههای یادگیری پژوهشمحور در محیط ساختنگرا |
| کد مقاله : 1090-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
زکیه اکرمی *1، مریم عسگری2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2دبیر شیمی، آموزش و پرورش شهرستان کاشان، اصفهان، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای فعالیتهای «با هم بیندیشیم» کتب شیمی متوسطه دوم براساس مؤلفههای یادگیری پژوهش محور در محیط ساختنگرا صورت گرفته است. به همین منظور از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی فعالیتهای «با هم بیندیشیم» موجود در کتابهای شیمی دوره دوم متوسطه است، که کل آن به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شده است. ابزار جمعآوری دادهها، یک چکلیست محققساخته است که بر اساس مؤلفههای یادگیری پژوهشمحور در محیط ساختنگرا طراحی شده است. روایی محتوایی و پایایی ابزار پژوهش به ترتیب با استفاده از صاحبنظران آموزش شیمی با میانگین امتیاز 25/8 و روش اسکات با مقدار 76 درصد بررسی و تأیید گردید. نتایج کیفی این پژوهش نشان میدهد در مجموع، فعالیتهای «با هم بیندیشیم» کتابهای شیمی دوره دوم متوسطه از میان مؤلفههای یادگیری پژوهشمحور در محیط ساختنگرا، توانایی ایجاد فضای «پرسشگری» و «کاوش» و «بسط» را دارد اما از تحقق چرخه کامل یادگیری پژوهشمحور در مؤلفه «ارزیابی» ناتوان است. نتایج کمی نیز مؤید این نتیجه است که تنها 2/32% از کل فعالیتهای «باهم بیندیشیم» در کتابهای شیمی دوره دوم متوسطه دارای نشانههای مستدل از مؤلفههای یادگیری پژوهشمحور در محیط ساختنگرا بودهاند و توزیع مؤلفهها میان پایهها نامتوازن است. این یافتهها میتواند مبنایی برای اصلاح محتوای درسی و تقویت سیاستهای آموزشی با هدف پرورش مهارتهای پژوهشی و تفکر انتقادی دانشآموزان باشد. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، دوره دوم متوسطه، ساختنگرا، کتب شیمی، یادگیری پژوهشمحور |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |