| نقش تفکر سیستمی در آموزش شیمی: ارتباط مفاهیم علمی با مسائل اجتماعی و زیستمحیطی |
| کد مقاله : 1091-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
شهلا گلستانه * دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت |
| چکیده مقاله |
| تفکر سیستمی بهعنوان یک رویکرد تحلیلی و جامع در آموزش شیمی، دانشآموزان را قادر میسازد تا علاوه بر درک مفاهیم شیمیایی، پیچیدگیهای مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی را نیز تحلیل کنند. برخلاف رویکردهای تقلیلگرایانه که پدیدهها را به اجزای مستقل تقسیم میکنند، این رویکرد بهطور یکپارچه به بررسی تعاملات و ارتباطات میان اجزا و سیستمهای پیچیده میپردازد. رویکرد حاضر بهویژه در آموزش شیمی، موجب تقویت مهارتهای تفکر انتقادی، اجتماعی و زیستمحیطی دانشآموزان میشود و آنها را برای تصمیمگیریهای آگاهانه در مواجهه با مسائل علمی و زیستمحیطی آماده میکند. در این تحقیق، علاوه بر بررسی مزایای نظری تفکر سیستمی در تدریس شیمی، نحوه پیادهسازی آن در برنامههای درسی شیمی و کاربرد آن در حل مسائل واقعی این علم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، از نمونههای مختلف آموزشی و مثالهای موجود در کتابهای درسی شیمی استفاده شده است تا نشان داده شود که چگونه این رویکرد میتواند بهطور مؤثر یادگیری عمیقتر و ماندگارتر مفاهیم شیمی را تسهیل کند. |
| کلیدواژه ها |
| تفکر سیستمی، آموزش شیمی، شیمی سبز، مسائل زیستمحیطی، رویکرد جامع |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |