از خطا تا فهم عمیق: بررسی و رفع کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان در تعادل‌شیمیایی و ترمودینامیک
کد مقاله : 1092-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
منیژه نعمت پور *1، نرجس رضی2، فاطمه فرید3
1استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی 889- 14665
2استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی 889- 14665
3دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، صندوق پستی 889- 14665
چکیده مقاله
کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان در مفاهیم اولیه شیمی از جمله موانع جدی در یادگیری عمیق محسوب می‌شود. در این مقاله، به بررسی برخی کج‌فهمی‌های موجود در مبحث تعادل‌شیمیایی و ترمودینامیک پرداخته شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این کج‌فهمی‌ها و بررسی اثر‌بخشی آموزش اصلاحی بر کاهش آن‌ها انجام گرفت. جهت اجرای این هدف، مجموعه‌ای از پرسش‌های چهار گزینه‌ای مبتنی بر مفاهیم چالش برانگیز طراحی و در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون در میان گروهی از دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم اجرا شد. پس از شناسایی خطای رایج، محتوای آموزشی تکمیلی به صورت توضیحات صوتی و نکات کلیدی ارائه گردید. سپس همان پرسش‌ها با تغییراتی محدود، مجدداً آزمایش شدند. تحلیل داده‌های آماری نشان داد که آموزش هدفمند مبتنی بر شناسایی کج‌فهمی‌ها موجب بهبود قابل توجه عملکرد دانش‌آموزان شد و توانست درک آنان از مفاهیم تعادل و ترمودینامیک را ارتقا دهد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که شناسایی رفع کج‌فهمی‌ها می‌تواند رویکردی موثر در آموزش شیمی باشد و به بهبود فرآیند تدریس و یادگیری کمک کند.
کلیدواژه ها
کج‌فهمی، تعادل شیمیایی، ترمودینامیک، آموزش شیمی، یاددهی-یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر