مطالعه تطبیقی محتوای شیمی در دوره های ابتدایی و متوسطه دو کشور ایران و استرالیا
کد مقاله : 1095-CHEMCONF7 (R2)
نویسندگان
مهدیه اسفندیار1، سید محسن موسوی *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
نظام آموزشی و برنامه درسی شیمی کشور استرالیا از مقطع پیش دبستانی تا سال دوازدهم در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج به دست آمده با برنامه درسی و سرفصل های بخش شیمی کتاب های علوم از مقطع ابتدایی تا متوسطه اول و کتاب های شیمی در مقطع متوسطه دوم در ایران به مقایسه پرداخته شده است. این پژوهش به روش کتابخانه ای و با بررسی سایت های معتبر و به روز استرالیا صورت پذیرفته است و به جهت آن بوده که سرفصل های شیمی هر دو کشور مورد مطالعه قرار گیرد. این پژوهش اذعان دارد که در هر دو کشور کتاب های درسی شیمی براساس آن است تا دانش آموزان با مفاهیم پایه‌ ای شیمی آشنا شوند. همچنین مقایسه محتوا نشان داد، محتوای کتاب‌های شیمی در مدارس متوسطه استرالیا معمولاً شامل موضوعات کلیدی شیمی است و بر روی کاربردهای عملی و تجربی و روابط میان علوم مختلف تاکید وجود دارد. در استرالیا موضوعات معاصر و چالش‌های محیطی و اجتماعی مرتبط با شیمی، از جمله تغییرات اقلیمی و سلامت عمومی و شیمی سبز مورد توجه است. در ایران اما محتوای کتاب‌های شیمی در پایه‌های تحصیلی شامل مباحث مشابه است و بر مبانی نظری و محاسباتی متمرکز است و کمتر بر روی تجربیات عملی و تحقیقات علمی تاکید دارد.
کلیدواژه ها
مقایسه تطبیقی، نظام آموزش شیمی، برنامه درسی، استرالیا، ایران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر