| جستاری بر نقش راهبردی معلم در برنامه درسی آموزش شیمی |
| کد مقاله : 1096-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
زکیه اکرمی *، زهرا قدیری کارشناس تاریخ تمدن، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران |
| چکیده مقاله |
| برنامه درسی آموزش شیمی به عنوان یک ابزار راهبردی برای تحول فرایند یاددهی-یادگیری عمل میکند. وظیفه معلمان در برنامه درسی آموزش شیمی فراتر از اجرای ساده است و شامل نقشهای متعددی در فرایند توسعه آن میشود. هدف این پژوهش جستاری بر نقش راهبردی معلم در برنامه درسی آموزش شیمی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی جستار نظرورزانه انجام شده است. اطلاعات پژوهش حاضر با بررسی مستندات و پژوهشهای حوزه «برنامه درسی»، «نقش معلم در برنامه درسی» و «آموزش شیمی» و واکاوی آنها بهدست آمد. پس از جمعآوری اطلاعات، با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش و طبقهبندی آنها، نتایجی بهدست آمده است که در راستای مشارکتهای راهبردی معلمان در شاخههای طراحی و توسعه برنامه درسی، مجریان انطباقپذیر و خلاق، ارزشیابی تکوینی و پایانی برنامه درسی و عاملیت فرآیندهای برنامه درسی طبقهبندی و تحلیل شد. روایی و اعتباریابی پژوهش با روش ارزیابی لینکن و گوبا بر پایه معیار باورپذیری، انتقالپذیری، اعتمادبخشی و تأییدپذیری از فن خودبازبینی محقق و بیان دقیق اسناد بررسی و تأیید شد. نتایج نشان داد معلمان شیمی عاملان فعال و ضروری هستند که مشارکت راهبردیشان چهار بُعد شامل طراحی و توسعه، اجرا، ارزشیابی و عاملیت فرایندها را در بر میگیرد. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر به حاشیهراندن یا مشارکت محدود معلمان در فرآیندهای برنامه درسی آموزش شیمی، پیامدهای منفی شدیدی به دنبال دارد که به تجربیات آموزشی ناکارآمد، عدم مشارکت دانشآموزان، به خطر افتادن نتایج یادگیری، و نیروی تدریس بیانگیزه منجر میشود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، برنامه درسی، فعالیتهای آموزشی، معلم، نقش راهبردی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |