| بهبود کج فهمی مبحث تعادل شیمیایی بر اساس رویکرد سازندهگرایی با الگوی ریاَکت |
| کد مقاله : 1097-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
فایزه شه دوست فرد *، شیما صادقیان نجف آبادی، فاطمه صفایی، مریم آذرپرا دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف توسعه و ارائه راهکار آموزشی موثر برای فع کج فهمیهای رایج دانش آموزان در مبحث تعادل شیمیایی، با تاکید بر اصل لوشاتلیه و عوامل موثر بر جابجایی تعادل شیمیایی مطابق کتاب درسی شیمی پایه دوازدهم ( ویرایش هشتم، ۱۴۰۱) انجام گرفته است. در این راستا، راهکار آموزشی مبتنی بر الگوی سازنده گرایی ریکت شامل ۶ مرحله ارتباط، تجربه، اعمال، همکاری، انتقال و ارزیابی طراحی و پیشنهاد گردید. راهکار پیشنهادی در مرحله برقراری ارتباط از روش پرسش و پاسخ برای مرور دانش پیش نیاز، در مرحله تجربه کردن از فعالیتهای آزمایشگاهی محوری، در مرحله به کار بستن از فعالیت «با هم بیندیشیم» که در آن دانش آموز در نقش مهندس شیمی یا ناظر فرایند با استفاده از دادههای واقعی به تحلیل واکنشهای تعادلی صنعتی میپردازد، استفاده میکند. مرحله به اشتراک گذاشتن بر فعالیتهای گروهی، مرحله انتقال به موقعیت جدید بر کاربرد ابزارهای رسانهای و داستان سرایی برای انتقال مفاهیم انتزاعی تاکید دارد. در مرحله نهایی نیز ارزشیابی هدفمند در قالب پرسش و پاسخ کلاسی به منظور سنجش میزان کج فهمیهای دانشآموزان پیشنهاد میشود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی سازنده گرایی ریکت قابلیت بهبود درک دانش آموزان از مفاهیم اصل لوشاتلیه و عوامل موثر بر جابجایی تعادل را دارد و میتواند در رفع کج فهمیهای رایج موثر واقع شود. |
| کلیدواژه ها |
| تعادل شیمیایی، اصل لوشاتلیه، عوامل موثر بر جابجایی تعادل، الگوی سازنده گرای ریاکت، کجفهمیهای دانش آموزان، راهکار آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |