| نقش شاخص توپولوژیک وینر در آموزش شیمی به دانشآموزان دبیرستان |
| کد مقاله : 1100-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
زهرا مومن * استادیار گروه آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران |
| چکیده مقاله |
| آموزش شیمی در سطح دبیرستان با چالشهای متعددی از جمله درک مفاهیم انتزاعی مانند ساختار مولکولی، ایزومری و رابطه ساختار با خواص روبرو است. شاخصهای توپولوژیک گراف به عنوان ابزارهای ریاضی که اطلاعات ساختاری مولکولها را کمیسازی میکنند، میتوانند در غلبه بر این چالشها نقش مؤثری ایفا کنند. شاخصهای توپولوژیک از قبیل شاخص وینر، شاخص راندیچ و شاخص بالابان با تبدیل ویژگیهای ساختاری مولکولها به مقادیر کمی، درک دانشآموزان از مفاهیمی مانند ایزومری، شباهت مولکولی و رابطه ساختار با خواص را بهبود میبخشند. همچنین، این شاخصها با ارائه نمایشی سادهشده از مولکولها، به تقویت تفکر الگوریتمی و حل مسئله در دانشآموزان کمک میکنند. این مقاله مروری به بررسی نقش شاخص وینر در تسهیل آموزش شیمی به دانشآموزان دبیرستانی میپردازد. این مطالعه به روش مروری نظاممند و با تحلیل منابع معتبر در حوزه نظریه گراف شیمیایی و آموزش شیمی انجام شد. منابع مرتبط با کلیدواژههای «شاخص توپولوژیک»، «شاخص وینر»، «آموزش شیمی» و «نظریه گراف شیمیایی» در پایگاههای علمی جستجو و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد ادغام شاخصهای توپولوژیک در برنامه درسی شیمی دبیرستان، نه تنها درک مفاهیم پیچیده را تسهیل میکند، بلکه زمینهساز پرورش مهارتهای تفکر تحلیلی و میانرشتهای در دانشآموزان است. استفاده از نرمافزارهای شبیهساز و ابزارهای تعاملی میتواند کاربرد این شاخصها را در محیط آموزشی ملموستر کند. |
| کلیدواژه ها |
| کلیدواژهها:شاخص توپولوژیک گراف، شاخص وینر، آموزش شیمی، نظریه گراف |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |