واکاوی دانش محتوایی تربیتی روایت های کارورزی دانشجو معلمان شیمی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1103-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
فاطمه اسداللهی *
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
نقش محوری دانش محتوایی تربیتی شیمی در درک و بهبود شیوه‌های تدریس معلم باعث می شود بررسی های دقیق انجام شود تا زمینه های پیشرفت این حوزه مطالعاتی فراهم گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته کارورزی دانشجو معلمان دبیری شیمی است تا ویژگی های دانش محتوایی تربیتی که در طی دوره های کارشناسی کسب می نمایند بهتر درک شود. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل مضمونی استفاده شده است. هدف این نوع تحلیل داده‌ها شناسایی مضامین مشترک و نماد های مفهومی در میان داستان‌های جمع‌آوری‌شده است. تحلیل مضمونی نه تنها برای شناسایی مضامین کلیدی در داده‌ها، بلکه برای درک چگونگی ارتباط این مضامین با یکدیگر نیز استفاده می‌شود. تجارب زیسته ۱۱ نفر دانشجو معلمان رشته دبیری شیمی در دروس کارورزی به صورت هدفمند انتخاب شدند. تجارب در قالب گزارش های نهایی شامل بخش های مختلف ازجمله ۲۱ فرم روایت روزانه، روایت تدریس، تاملات و غیره است. یاافته های حاصل از تحلیل اظهارات دانشجو معلمان شامل چهار مضمون اصلی « محتوای شیمی»، « آماده سازی و سازماندهی»، «راهبرد های تدریس»، «مدیریت کلاس» درس شیمی و ده مضمون فرعی که در الگوی ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که هر چند نحوه تلفیق دانش محتوایی تربیتی توسط معلمان مشخص نیست، این دانش پایه و اساس فعالیت های تدریس است. دروس عملی مانند کارورزی بستر های مناسب برای پیوند علم و عمل است.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی شیمی، دانش محتوایی تربیتی، روایت نگاری، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر